Jim Roberts and the Resonants – Beneath the Blood Moon

Ik had nog nooit van Jim Roberts, wiens echte naam James R. Poggensee is, gehoord maar na wat googelen kwam ik erachter dat de man eerst bekend stond onder de naam The Jack Roberts Harvey Band en al een album op zijn naam had staan. Devil on a Dirt Road, dat in 2014 uitkwam bevat voornamelijk Southern rock en Americana getinte muziek. Eigenlijk is de man al sinds de zeventiger jaren actief als zanger, gitarist en songwriter. Begin negentiger jaren laat hij de muziek achter zich om zich te richten op zijn gezin en gaat hij aan de slag als politieagent. Wanneer hij in 2012 met pensioen gaat, pakt hij het spelen weer op en heeft sindsdien geopend voor Ricky Nelson, Della Reese, Danny O’Keefe, Danny Deardorff en Seals & Crofts.

Zoals aangegeven werkt hij eerst onder de naam The Jack Roberts Harvey Band maar sinds een tijdje heeft hij de naam veranderd in Jim Roberts and the Resonants. Roberts is een liefhebber van slide gitaar en dat gegeven horen we veelvuldig op de openingstrack, wat ook gelijk de titel van het album is, Beneath the Blood Moon, terug komen. Ook Dog Done Bit My Baby wordt van slidewerk voorzien, hiervoor heeft Roberts Grant Cichiar uitgenodigd om die rol te vullen. Hoewel de band uit Los Angeles, California komt klinken er veelal zuidelijk klanken door op deze cd. In zowel Red Lips and High Heel schuift Roberts op naar Southern Rock.Maar ook country klanken komen voorbij, waar je wellicht zydeco zou verwachten door de inzet van Nathan Rivera die de accordeon bespeelt in May All Your Regrets Be Small. Mike Finnigan, die we van zijn werk voor Bonnie Raitt kennen komt op Hammond ondersteunen op Gold Train Fever en Red lips And High Heels. Het sluitstuk van dit album, The Hell Hound’s Due, klinkt weer heel traditioneel, mede door het prima harmonicaspel van Felix Flanagan. Jim Roberts heeft een aantal prima muzikanten om zich heen verzameld. Met behulp van drummer Mike Harvey en de bassisten Rick Hollander en Tony Jack Grigsby, die samen voor een solide basis zorgen heeft Jim Roberts een zeer gevarieerd album vastgelegd, dat zich beweegt tussen blues, roots en southern rock. Al met al een fijn album.

01. Beneath The Blood Moon
02. Dog Done Bit My Baby
03. Tupelo Fool