Joakim Tinderholt & his Band – You Gotta Do More

In 2005 formeerde Joakim Tinderholt zijn band uit leden van de huisband van de bekende Muddy Waters Blues Club uit Oslo, Noorwegen. Deze band, die verder bestaat uit bassist Bill Troiani, drummer Robert Alexander Pettersen, tweede gitarist Häkon Høye en toetsenist Kjell Magne Lauritzen, bleek al snel succesvol en kreeg de band de mogelijkheid om talrijke optredens in het Noorse club circuit te verzorgen. Ook een aantal grotere festivals worden aangedaan. Zo speelde de band op het alom gerespecteerde Notodden Blues Festival maar ook Dark Season Blues Festival en het Color Blues Festival werden aangedaan. Tours door Polen en Rusland volgen. Ondanks zijn jonge leeftijd zag Joakim Tinderholt al kans om met grote namen het podium te delen. Zo trad hij op met Rick Holmstrom, Mitch Kashmar, Kirk Fletcher, Kid Ramos en The Mannish Boys en vele anderen.

Na tien jaar touren was het de hoogste tijd om een eerste plaat op te nemen. Zijn debuut “You Gotta Do More” telt 11 songs die soms net de 2 minuten halen, slecht één nummer gaat net over de 4 minuten, wat al met al een plaat oplevert die zo’n 30 minuten haalt. Het repertoire bestaat voor een deel uit door de bandleden zelf geschreven nummers en een aantal minder voor de hand liggende covers waarvan de bekendste Double Trouble van Otis Rush is. De cd opent met Stumblin’ & Fumblin’, een song van eigen hand. De sfeer wordt gelijk duidelijk, authenticiteit is wat de klok slaat. De tweede track, I Need A Woman (‘Cause I’m a Man), origineel van K. Harris en J. Shaw heeft een bijzondere tekst en rolt heerlijk door de speakers. Arne Rasmussen komt met harmonica de song You Don’t Love Me van Bo Diddley ondersteunen. Gold Top is een instrumentaal nummer, waarin geen noot teveel wordt gespeeld, die wordt gevolgd door de rocker en cd titel You Gotta Do More. Ook is het genieten van de uitvoering van Otis Rush’s Double Trouble, een prima slowblues met een fijne bijdrage van Kasper Skullerud Værnes op saxofoon, die ook al een goede bijdrage leverde in It’s Your Voodoo Working. De cd eindigt met I Got Loaded, een nummer die de band prima naar zijn hand weet te zetten. Joakim Tinderholt & his Band – You Gotta Do More is een prima debuut van een Noorse band waar we vaker van gaan horen.