John Fusco And The X-Road Riders – John The Revelator

John Fusco, die we allemaal kennen van de film Crossroads uit 1986 blijkt ook een gepassioneerd muzikant te zijn. Deze uit Vermont afkomstige zanger en toetsenman, die ook op een aantal tracks de akoestische gitaar ter hand neemt, heeft in 2019 met zijn band The X-Road Riders zijn debuut album ‘Bone Deep’ uitgebracht.

Fusco heeft zich al jaren verdiept in de blues. Al vroeg in de jaren zeventig reisde hij door het zuidoosten van de Verenigde Staten om daar op zoek te gaan naar oude obscure bluesmuzikanten. Wanneer hij zich na zijn zoektochten in New England vestigt, is hij mede oprichter van de southern rock band The Travis McComb Band, die dan erg populair is in de New Haven, Connecticut muziekscene. John is de leadzanger van de band, hij speelt Hammond en af en toe een partij harmonica. Hij maakt ook kort deel uit van The Dixie Road Ducks uit Virginia.

John Fusco besluit met beide bands te stoppen om een studie scenarioschrijven op te pakken wat uiteindelijk zeer succesvol blijkt met films van zijn hand als ‘Crossraods’ en ‘Thunderheart’ uit 1992. Uiteindelijk zal John zo’n vijftien films en tv shows op zijn naam schrijven.

Zoals aangegeven is John recent weer gestart met het maken van muziek en is hij al weer toe aan zijn tweede album ‘John The Revelator’, die zelfs uit twee schijven bestaat. Zijn begeleidingsband The X-Road Riders bestaat naast John uit multi-instrumentalist Cody Dickinson, Risse Norman zang en Sara ‘the Bone Doctor’ Morrow op trombone, de bezetting die hij ‘the southern chapter’ noemt de ‘northern chapter’ met muzikanten uit Vermont bestaat uit ‘Magic’ Mark Lavoie op harmonica, Patrick Ross viool, Kurt Pierson lead gitaar, Dennis Diego basgitaar, Spencer Perry drums, Baby J en Dan Alario saxofoon, John Clinger trompet en Brickett Bailey, Cassandra Machia, Julia Simons en Rosalie Wasser als backing zangeressen. De twee cd’s bevatten 20 tracks die hoofdzakelijk van eigen hand zijn alleen voor ‘Don’t Mess Up A Good Thing’ van Oliver Sain en de openingstrack ‘John The Revelator’, die als traditional betiteld kan worden is hij bij een ander te leen gegaan. En wat een opener is het, mysterieuze klanken vullen de ruimte bij het opzetten van de eerste schijf, die iets dichter bij de blues ligt dan schijf twee. Op de eerste schijf werkt John Fusco zich door allerlei stijlen aan blues heen, het grooved, het swingt maar er zijn ook rustmomenten met de slowblues ‘Bad Dog’ en ‘Snake Oil Man’, dat een hilarisch intro kent. De daar op volgende tien nummers op de tweede schijf lijken iets verder van de authentieke blues te staan maar hebben allemaal zeker een blue note, waarvoor Cody Dickinson verantwoordelijk is. Ook hier volgen groovy stukken en smaakvolle ballads elkaar op aangename wijze op. Vaste waarde is de mooie rauwe en warme stem van John Fusco. Dit is, op muzikaal gebied mijn eerste kennismaking met deze man en die is zeer aangenaam te noemen.

Een heerlijk blues album, waarop de randjes van de stijl worden bezocht.

DISC 1
01 John the Revelator