John Latini – The Blues Just Makes Me Feel Good

John Latini, drie keer winnaar van de Detroit Blues Challenge in de categorie solo, awards voor zijn talent als songwriter en twee awards voor film muziek. En dan nu pas een volledige cd. Maar ik kan verklappen dat het wachten de moeite waard was. Op The Blues Just Makes Me Feel Good pende hij elf van de dertien songs zelf. Three AM en Woodchuck Blues zijn respectievelijk van de hand van Dave Boutette en Michael Latini.

Gezegend met een mooie diepe stem, zichzelf ondersteunend op gitaar weet hij elk nummer , uptempo of slow, een warme sound mee te geven. Tezamen met de andere muzikanten wordt dat alleen nog maar versterkt door de heerlijke backing-vocals en de blaassectie. De cd kenmerkt zich door de mooie composities, geen honderd noten per minuut, maar mooie akkoorden en loopjes. Dat geld ook voor de ritmesectie, door op de achtergrond te blijven maken zij juist veel indruk en versterken de nummers. De blazerssectie maakt dezelfde indruk, geheel in dienst van het totaal plaatje en geven in de swingende nummers net dat beetje extra. Dat er ook op enkele tracks nog een beetje de Hammond sound wordt meegegeven is voor mij een bonus.

De cd The Blues Just Makes Me Feel Good is een heel fijne luister cd geworden, soms moeilijk om stil te blijven zitten, met ook nog eens een goede volgorde van de nummers, je kunt hem een paar keer achter elkaar laten draaien zonder dat hij verveelt. De nummers die dit toch al mooie album tot een topplaat maken zijn Pull Me Up, Rtabaga Cheesecake, The Blues Just Makes Me Feel Good, My Town’s Got A River And A Train en Hard Walkin’ Woman. (Smokin’Sleddog Records)

01. Black Eyed Blues
02. Lord Made Me a Weak Man
03. Three Am