Jon Strahl Band – Heartache and Toil

De Jon Strahl band uit Indianapolis, Indiana bestaat naast zanger, gitarist en songwriter John Strahl uit bassist Mitch Millhof, drummer Nick Mallers en toetsenist Bill Mallers. Daarnaast kan de frontman beschikken over een heuse blazerssectie met Joshua Silbert op tenor- en baritonsaxofoon, Bruce Knepper op trompet en Charlie Krone op trombone.

Rond zijn tiende levensjaar begon Jon Strahl op zondagavond op radio WTTS naar Blues Sunday te luisteren. Hier werd hij geconfronteerd met de muziek van Charlie Patton, Muddy Waters, Howlin’ Wolf en vele anderen. John zegt over deze show “When I heard it, it was like it was from outer space but I also felt like home”. U begrijpt de blues had hem vroeg te pakken, we spreken dan over begin tachtiger jaren.

Bij het beluisteren van de cd Heartache and Toil , zijn derde uitgave, eerder verschenen Can’t Look Back en The Ladder valt het meteen op dat van de muziek van eerder genoemde inspiratiebronnen niet heel veel over is, nee Jon heeft in de loop der jaren een flinke dosis rock- en soulelementen aan zijn speelstijl toegevoegd. Het album schiet ijzersterk uit de startblokken met het groovende Hey Yeah, All Right, met mooie thematische riffs, messcherp blazerswerk en een korte solistische rol voor Mitch Millhof. In het daarop volgend How Long neemt Jon Strahl ons met zijn gruizig gitaargeluid mee naar de Hill Country van Mississippi, dat we kennen van de ongepolijste muziek van de  Burnside en de Kimbrough families. De titel song Heartache and Toil heeft een funky benadering meegekregen en herbergt een fraaie gort droge gitaarsolo van Jon Strahl. De eerste tonen van The Right Thing zetten me op het spoor van Jimi Hendrix, maar wanneer de band invalt krijgt de song een totaal andere wending en ontpopt zich een funky naar southern rock neigende song. Roffelend drumwerk van Nick Mallers bepalen de sfeer van Lose My Mind. Jon laat met een korte solo horen dat hij ook prima met de slide uit de voeten kan. Na een kort bluesy intro van John, die zichzelf met minimaal gitaarspel begeleidt neemt het ritme bij het invallen van de band een verrassende wending en zitten we ineens in een rockabilly flow, Bill Mallers krijgt ruimte voor een orgelsolo en ook Jon pakt even flink op gitaar uit, en net zo bluesy als de song begon eindigt deze song. The Weight I Feel is niets anders dan een heerlijke slepende rhythm ’n blues slijper met sfeervol snarenwerk van Jon Strahl. Het soulvolle Leave Me Alone drijft of een vlot gespeelde funky groove, met alle ruimte voor de blazerssectie, iets wat ook opgaat voor The Only Ones, maar dan in een aanmerkelijk rustiger tempo en waarin John met prima gitaarspel aan het eind ven de song naar een climax werkt, wat weer in een mooi contrast staat met de soul ballad Day  After Day, dat voorzien is van een vakkundig tapijtje Hammondspel en koperwerk. Tot besluit twee tracks die richting roots, folk en americana gaan en waarop John de akoestische gitaar ter hand neemt. So Real waarop hij nog backing van de band krijgt en het instrumentaal gespeelde stuk Indiana Moonrise, waarop we de vingers over de snaren horen schuiven bij het wisselen van de gitaarakkoorden.

Heartache And Toil kent veel variatie aan stijlen. Een fijne kennismaking met een, tot nu toe voor mij onbekende band.

01 Hey Yeah, All Right
02 How Long