Johnny Mastro & Mama’s Boys – Elmore James for President

Tekst: Martin van deer Velde

Johnny Mastrogiovanni, bij ons beter bekend als Johnny Mastro komt van oorsprong uit Geneva, New York en begint op zijn negende met het mondharmonicaspel. In eerste instantie speelt hij met een aantal lokale bands traditionele Chicago en doet zo de nodige ervaring op. Wanneer hij eind tachtiger jaren besluit naar Los Angels, California te verhuizen jamt hij eerst met voornamelijk lokale bluesmuzikanten in de vele bluesclubs die de stad rijk is. Het ontstaan van Johnny Mastro & Mama’s Boys voert terug naar 1993, wanneer Johnny Mastro regelmatig op maandag komt jammen in Babe’s & Ricky’s Inn en daar de gitarist Michael Corcoran  ontmoet die dan net een paar weken eerder een band geformeerd heeft en Johnny Mastro vraagt om zich bij de band aan te sluiten. In 1996 wordt de band zelfs de huisband van Babe’s & Ricky’s Inn, een van de oudste en bekendste bluesclubs van Los Angeles die uitgebaat wordt door Laura Mae “Mama” Gross. Deze samenwerking levert uiteindelijk ook de toepasselijke band naam Mama’s Boys op. In 1997 brengt de band hun eerste album ‘Round Wound’ uit dat in 1999 opgevolgd wordt door de EP ‘6X4’. Met een gestaag tempo volgen de uitgaves elkaar op ‘Pretty Good’ (2000), ‘Pinch That Snake’ (2001), ‘Chicken & Waffles’ (2003), ‘The Black Album’ (2006), ‘Take Me To Your Maker’ (2007), ‘Beautiful Chaos’ (2010), ‘Luke’s Dream’ (2012) en ‘Never Trust The Living (2015). Een samenwerking met de Belgische Ghalia levert in 2017 ‘Let The Demons Out’ op.

Voor het zojuist verschenen ‘Elmore James For President’ (Continental Blues Heaven cbhcd 2039)  huurde de band in augustus 2019 de Music Shed studio in New Orleans, LA af om tijdens een live set de opnames voor deze cd op band te zetten. Over de verwijzing naar Elmore James zegt de band het volgend, “Elmore James (1918-1963) was an American musician that had popularity, deep soul and an energy that makes his music sound fresh today”, dezelfde intensiteit waarmee de band de opnames heeft willen benaderen. Ten opzicht van zijn voorganger is de bezetting op ‘Elmore James For President’ behoorlijk gewijzigd, naast Johnny is gitarist Smoke Brown nog steeds aan boord, de bassist heeft plaats gemaakt voor de baritone gitarist John Fohl, Jimmy Goodall is drummer van dienst. Verder werken percussioniste Lisa Lee en saxofonist Tom Eisenhood aan de opnames mee. Johnny Mastro & Mama’s Boys stonden altijd al bekend voor hun stevige benadering van de blues, de vergelijking met de Red Devils lag dan ook voor de hand, maar op het huidige album laten de bandleden hun blues nog gruiziger klinken. Ongepolijst en onstuimig zijn de termen die bij je op komen bij het afdraaien van de groovy tracks ‘Elmore James For President’ en ‘Red Guitar’, nee dan klinkt de shuffle ‘See You In The Evening’ van Hound Dog Taylor een stuk authentieker. Het slidespel in de boogie ‘Child Wolf’ zet je even op het spoor van Canned Heat. Het akoestische harpspel van Johnny laat de shuffle ‘If You Think I’ve Lost You (J. West) lekker old school klinken. ‘Wildman Call’ kent zo zijn New Orleans invloeden, het is maar een kleine stap voor Johnny en companen om ‘Last Dance In Memphis’ dan weer ruig en rockend te laten klinken en met ‘Rampstart Street’ en ‘Little Freddie Is King’ wanen we ons in de Hill Country, Mississippi waar R.L. Burnside zijn country blues verbond met de ruige sound van John Spencer en zijn Blues Explosion. Het fraaie slidespel van Smoke Brown is een directe connectie met Elmore James.

Kortom, ‘Elmore James For President’ telt dertien compacte stevige ongepolijste bluestracks die liefhebbers van de Red Devils en John Spencer Blues Explosion zeker zal aanspreken.

Track Listing:
01 Elmore James for President