Kai Strauss – In My Prime

Dat Kai Strauss tot de top van de Europese bluesscene behoort is al lang geen geheim meer. Deze bluesmuzikant behoeft geen nadere introductie, iedere rechtschapen bluesliefhebber is bekend met het werk van deze begenadigde zanger, gitarist en songschrijver uit Duitsland. Met zijn vaste begeleiders drummer Alex Lex, bassist Kevin Duvernay, toetsenist Nico Dreier en harmonicaspeler Thomas Feldmann, die ook bekend staan als The Electric Blues All Stars, is Kai in juli 2020 de Hire Tonstudio in Ottersberg, Duitsland ingedoken om de cd ‘In My Prime’ vast te leggen. Bernd Simon, die we zouden kunnen kennen van de ‘Matchbox Blues Band’ schuift aan als rhythm gitarist. Op een aantal tracks komt de uitstekende Duitse pianist Christian Rannenberg ondersteunen en voor het koperwerk heeft Kia ‘Sax’ Gordon Beadle bereid gevonden om de arrangementen te maken en de partijen in Amerika met trompettist Alex Lee en trombonist Brian Thomas op te nemen. Ik kan u verzekeren dat het een en ander een pareltje heeft opgeleverd.

Het gitaarspel van Kai staat als een huis, meteen denk je aan Albert King wanneer Kai zijn eerste noten speelt, maar ook de sound van Otis Rush en Magic Sam klinken in zijn spel door. En gek genoeg moet ik ook even aan het vroege werk van Melvin Taylor denken. Gitaar blues is het wat de klok slaat. Funky groovy stukken (Going To London, Guest In The House Of The Blues, Betting My Live On The Blues en A Day Late And A Dollar Short) rijgen swing (In My Prime), shufflewerk (World Crisis Blues) en slowblues (Wait A Minute Baby) op voortreffelijk wijze aaneen. Maar ook ruimte voor de andere solisten, ‘Sax’ Gordon Beadle die even kort van leer trekt op ‘Down On Bended Knee’ en Thomas Fieldman die als geen ander de trilplaat van zijn harmonica weet te bewerken  op ‘World Crisis Blues’ en het afsluitende ‘Wait A Minute Baby’ en waarop Kai nog even aantoont dat het slidespel ook geen onbekend terrein voor hem is.

Top plaat, genieten van begin tot eind.

Track Listing:
01 Going To London