Kern Pratt – Greenville, MS….what about you?

De titel van de cd verraad al waar Kern Pratt vandaan komt. Zijn wiegje stond namelijk in Greenville, Mississippi, maar tegenwoordig is het even zuidelijker gelegen Jackson, Mississippi zijn uitvalsbasis. Pratt heeft zich zwaar laten beïnvloeden door de vele muzikanten die de Mississippi Delta rijk is en zo deelde hij al snel het podium met artiesten als Willie Foster, Mamie ‘Galore’ Davis, Lil’ Bill Wallace, Mississippi Slim, Hubert Sumlin, Lil’ Dave Thompson en James ‘T-Model’ Ford. Maar ook Frank en Joe Reynolds, Percy Sledge, Eden Brent, Steve Azar en Grammy Award winnaar Bud Cockrell hadden hun invloed op de ontwikkeling van het spel van Kern Pratt.

Al snel weet hij naam in het circuit te maken en mag met zijn band Kern Pratt & The Accused openen voor BB King, Bo Diddley, Johnny Winter, Delbert McClinton, Bobby Rush, Gregg Alman, The Fabulous Thunderbirds, Deborah Coleman, Nantuckett, Elvin Bishop, Rick Nelson, Kenny Neal, Dr. John, Muddy Waters All Star Band, Eddie Money en Bobby ‘Blue’ Bland.

Met zijn begeleidingsband The Accused neemt hij twee albums op, Hitchhike dat op het Sam’s House label verschijnt en in Houston, Texas neemt hij in 2002 voor Flying Dog records de cd Somewhere South of Memphis op. In 2015 verschijnt op Gigtime Records zijn eerste album Broken Chains onder eigen naam.

Nu is het tijd voor de opvolger Greenville, MS….what about you?, die naast een aantal eigen werken is aangevuld met een paar fraaie covers, waarvan het afsluitende Chicken Heads van Bobby Rush wellicht het meest bekend is. Maar eerst tijd voor eigen werk, Loving That Feeling met een funky ondertoon en lekker slidespel van Chris Gill. De funky ondertoon is een terugkerend onderdeel op dit album, Torn Between Love and Hate, Nola , Watcha Gonna Do en Chicken Heads kennen allen een funky groove, die Kern Pratt met gedreven gitaarwerk ieder een eigen gezicht geeft. In de slow blues Baby’s Got Another Lover neemt hij iets gas terug en houdt het een en ander klein door subtiele gitaarvulling, om vervolgens in de up-slow Something’s Gone Wrong iets meer gas te geven. Op Rita verlaat Pratt enigszins het geijkte bluespad, zonder de blue note uit het oog te verliezen. Denise Owens komt als zangeres de zaak ondersteunen. Een rol die deze uitstekende zangeres in het funky Nola volledig opeist. Way She Wears Her Clothes swingt als een trein. Kern Pratt kleurt de zong met gort droge gitaarlicks en geeft Bobb Dowell vervolgens alle ruimte voor een spetterende trombonesolo. En zoals gezegd sluit hij funky af met Chicken Heads van Bobby Rush, waarop hij muzikale ondersteuning krijgt van gitarist Jeff Jensen, bassist Bill Ruffino en drummer David Green.

Deze uitstekende muzikant die al op het Mississippi Picknic Festival, Mississippi Blues Festival, Juke Joint Blues Festival, Batesville Music Festival, BB King Homecoming Festival en het Sam Chatman Festival geboekt stond zou het op onze podia ook niet slecht doen. Wellicht bied de uitgave van Greenville, MS….what about you? een opening. Ondertussen doen we het met deze uitstekende cd.

01 Loving That Feeling
02 Hard Working Man
03 Baby’s Got Another Lover