Khalif Wailin Walter – Nothin’ Left To Lose

Khalif Wailin Walter, die in Chicago als Walter Malone ter wereld kwam heeft al een behoorlijke staat van dienst opgebouwd. Ooit begon hij in de band van zijn oom en mentor Carl Weathersby om later als gitarist tot de band van Lonnie Brooks toe te treden, waarmee hij ruim 4 jaar uitgebreid zal touren. B.B. Kings dochter Shirley King benaderd dan Khalif om als bandleider van haar touringsband te fungeren. Het feit dat Khalif in 2001, 2003, 2007, 2013 en 2017 optredens verzorgt op het Chicago Blues Festival, het grootste en het langst lopend blues festival in Amerika, waar gedurende drie dagen meer dan 500.000 liefhebbers van dit gratis toegankelijk muziekspektakel genieten is zeker het vermelden waard.

In 1999 brengt Wailin Walter zijn eerste cd onder eigen naam uit. Op zijn eigen Damnyalljamn label verschijnt het album Shimmy, Shake, Stomp, Shout die hij met zijn band The Blues Screamers in eigen beheer heeft opgenomen. De cd die goed ontvangen wordt, toont de vele facetten van het spel van Khalif en geeft hem de mogelijkheid om intensief door Europa te touren en als headliner op festivals in onder andere Duitsland, Zweden, Denemarken, Nederland, Kroatië, Engeland, Spanje, Oostenrijk, Tsjechië, Letland, Italië, Polen, Estland, Slowakije, Ierland, Roemenië, België en zelfs Marokko en Zuid Afrika op te treden.

Ook zijn 2e album Let Me Say That Again uit 2008 mag zich verheugen in goede kritieken. In 2012 wordt dit album opgevolgd door She Put the Voodoo On Me. Deze cd verschijnt wederom op zijn eigen label Damnyalljamn Productions. Hieruit blijkt wel dat Khalif een artiest is die alles het liefst in eigen hand wil houden en geen concessies wil doen aan zijn muziek ter wille van allerlei muziekuitgevers. Wij kennen Khalif Wailin Walter vooral als elektrisch gitarist die een grote dosis funk en boogie in zijn spel toelaat en het vervolgens vol passie en overtuiging aan de man weet te brengen. Zijn grote voorbeelden Otis Rush, Freddy King en Albert Collins hoor je altijd terug in zijn spel, maar ook Santana, Prince en zelfs Bruno Mars hebben invloed op zijn manier van spelen.

Met het uitbrengen van Man, Mic, Guitar in 2016 laat Khalif zich van een totaal andere kant horen. Hij presenteert dit volledige akoestische album onder de naam K. Walters en toont met dit album zijn veelzijdigheid als artiest aan. Hij beperkt zich niet alleen tot blues maar geeft op dit album ruimte aan Soul, Pop, Rock, Gospel, Country en Funk invloeden.

Zijn nieuwe uitgave Nothin’ Left To Lose, dat op Pepper Cake (ZYX) records is verschenen opent met Reign Down Fire waarin hij zijn waardering voor het werk van Hendrix laat blijken en met stevige gitaarlicks een ode brengt aan deze legende. Het nummer I’ve Made A Change heeft Khalif ooit voor Chicago soul zanger Tyrone Davis geschreven en wordt nu met het blazerswerk van saxofonisten Matt Shevitz en Juergen Wieching in een heerlijke zwoel jasje gegoten. Messcherpe gitaarlicks van Wailin’ Walter bepalen de sound van Why Did I Do It, een nummer dat is opgebouwd rond een relaxte reggae beat en waarmee net even weer een andere weg wordt ingeslagen. De Hammond B3 partijen van Jacek ‘Dr. J’ Prokopowitz heeft een bepalende rol in het smooth en jazzy klinkend Bang (Interlude), dat met een speeltijd van nog geen twee minuten in een mum van tijd aan je voorbij is getrokken. Maar ook ruimte voor zijn roots, de blues, die hij leerde op de ‘Blues University’, de leerschool die Khalif onderging door 5 a 6 avonden per week naar jamsessies in de stad te gaan en zo erkenning en respect van andere muzikanten weet te verdienen. Met de shuffle One Last Nerve, die voorzien is van heerlijk gitaarspel toont Wailin’ Walter aan waar deze ‘Blues University’ opleiding toe heeft geleid. Met Papa Legba’s Lounge geeft Khalif op dit album ook ruimte aan akoestisch werk om vervolgen met de blazerssectie in Superwoman weer in een vlotte funk en soul groove te zitten, een stijl die de man toch ook wel op het lijf is geschreven. Worries, Worries, Worries, zingt Wailin’ Walter in deze slow blues, maar over zijn vaardigheden op gitaar zou ik me maar geen zorgen maken, dat beheerst hij tot in de puntjes blijkt wel weer in dit nummer. Met het soulvolle Can You Feel My Groove, dat mede door het Hammond B3 spel van Jacek ‘Dr. J’ Prokopowitz wordt gedragen en dat je doet denken aan het werk van Curtis Mayfield zijn we al weer bij het eind van deze cd aangeland.

Deze zanger gitarist die in het verleden het podium heeft mogen delen met Taj Mahal, Otis Rush, Jimmy Vaughan Band, Buddy Guy Band, Junior Wells, Bernard Allison, Pinetop Perkins, Billy Branch, Sugar Blue, Toronzo Cannon, Curtis Salgado, Tommy Castro, Larry McCray, Paul Lamb, Tad Robinson, Keith Dunn, Louisiana Red, A.C.Reed, en Mike Wheeler weet op Nothin’ Left To Lose al zijn ‘Blues University’ ervaringen te bundelen met elementen uit andere muziekstijlen om zo tot een zeer gevarieerd en meer dan een genietbaar geheel te komen.

Binnen kort is Khalif Wailin’ Walter twee maal live in ons land te zien. 28 september tijdens de Chicago Bluesnight in de Neushoorn in Leeuwarden en een dag later in Podium de Flux in Zaandam waar ongetwijfeld Khalif’s nieuwe album verkrijgbaar zal zijn.

1. Reign Down Fire
2. I’ve Made A Change
3. Why Did I Do It