Kim Wilson – Take Me Back (The Bigtone Sessions)

Met ‘Take Me Back’ keert Kim Wilson terug naar M.C. Records, het label waarop in 2001 ‘Smokin’ Joint’ en twee jaar later ‘Lookin’ For Trouble’ verschenen. In de tussen liggende jaren heeft Wilson nog opnames gemaakt met Mud Morganfield, die in 2014 op Severn Records onder de titel ‘For Pops | A Tribute To Muddy Waters’ werden uit gebracht en de cd ‘Blues And Boogie, Vol. 1’, die eveneens op Severn Records het levenslicht zag.

Veel van de begeleiders op ‘Blues And Boogie, Vol. 1’ vinden we ook terug op ‘Take Me Back’ en ook dit keer koos Kim Wilson voor de Big Tone Studios in Hayward, California van Big Jon Atkinson, die bekend staat om al zijn vintage apparatuur en authentieke wijze van opnemen. De zestien songs die het album bevat zijn live in de studio opgenomen zonder overdubs of andere moderne technieken. Net zoals in de tijd van Chess, Cobra en Vee Jay zijn de opnames direct op analoge tape vast gelegd, waardoor een fraaie ‘old school’ sfeer is ontstaan.

De opnames sluiten naadloos aan op het werk op ‘Blues And Boogie, Vol. 1’. ‘Take Me Back’ is opgedragen aan Jimmy Rogers en het is dan ook niet zo vreemd dat we vier track (If It Ain’t Me, The Last Time, Money Marbles and Talk en Goin’ Away Baby) van James Arthur James op dit album aantreffen. Maar ook werk (No Place To Go) van Chester Burnet, bij ons bekend als Howlin’ Wolf, ‘Slow Down’ van Larry Williams en Little Walter Jacobs ‘Take Me Back’ blijken heuse pareltjes op dit album te vormen. Maar ook genoeg eigen werk van Kim Wilson, waaronder twee instrumentaal gespeelde tracks (Wiggin’ it en Out Of The Fryin’ Pan) waarmee Kim zijn grote inspiratie bronnen (Little en Big Walter) eert en ‘Fine Little Woman’, ‘Play Me’, ‘Strollin’, ‘Rumblin’ en ‘I’m Sorry’, stukken die naadloos aansluiten bij de zorgvuldig geselecteerde covers. Een aantal jaren geleden zag ik Kim Wilson met zijn Fabulous Thunderbirds op het Holland International Blues Festival in Grolloo spelen, daar heb ik enorm van genoten maar dat is niet te vergelijken met de intensiteit en authenticiteit waarmee dit collectief aan de slag is gegaan.

Kortom een album vol ‘old school’ blues met ijzersterk harmonicaspel van Kim Wilson, die zich laat begeleiden door een keur aan muzikanten die als geen ander weten hoe je dit werk moet benaderen. Top plaat!

01 You’ve Been Goofin’
02 Wingin’ It
03 Fine Little Woman