King Kong Blues – ¡Bam Bam!

De uit Bordeaux, Frankrijk afkomstige band King Kong Blues is met de uitgave van ‘¡Bam Bam!’ (Gaztelupeko Hotsak Records) aan hun tweede full album release toe. In 2015 verscheen een titelloze EP dat in 2017 opgevolgd wordt door het debuut album ‘Make Rock and Roll Great Again’, een album dat Gilou, Gino en Alex in staat stelt om uitgebreid in Europa te touren. De bandleden kennen ieder hun eigen achtergronden.

Zanger en gitarist Alex kent een professioneel verleden in de punk-rock scene en heeft daarnaast met zijn band ‘Cararaks’ lange tijd streektaal muziek gemaakt, denk daarbij aan Occitaanse en Baskische dialecten. Drummer Gilou en Gino hebben beide een rock and roll achtergrond en speelden samen in de rock and roll band ‘Orange Macadam’.

Sinds 2015 bundelen deze mannen hun muzikale krachten in de band King Kong Blues, een formatie die hun stijl van spelen omschrijft als: “Rude, provocative, rebellious and anti-stablishment music”, en dan kom je al snel uit bij bands als Jon Spencer Blues Explosion en the Chesterfield Kings, die ieder op hun eigen wijze ongepolijste muziek maken die diep in de rock and roll en blues geworteld is. Dat is exact wat we kunnen verwachten op ‘¡Bam Bam!’, stevige rudimentaire en compacte op blues geschoeide songs, geïnjecteerd met een flinke dosis rock en funk. Veelal in Frans gezongen teksten, die van eigen hand zijn, behalve het overbekende ‘Got My Mojo Working’, die de band volledig naar eigen hand weet te zetten, ‘Rumble In The Jungle’ en ‘We Are Nothing’, dat gezongen wordt door Martin Guevara, die tevens producer en engineer van het album is, worden in het Engels gezongen. Normaal gesproken zou ik een bassist missen, maar in dit type muziek lijkt dat geen enkele belemmering te zijn.

Geen blues voor puristen, maar muziek voor liefhebbers met een aanmerkelijk ruimere kijk op het genre en die zijn weg zeker weet te vinden binnen het circuit.

Track List:
01 King Kong Blues