Kurt Allen – Whiskey, Women & Trouble

Kurt Allen timmert zo’n tien jaar aan de weg en heeft in deze periode door heel de Verenigde Staten zijn kunsten op festivals, lokale clubs en zelfs privé aangelegenheden zijn vaardigheden als zanger gitarist geëtaleerd. Tegenwoordig heeft hij drummer Lester Estelle Jr. en bassist Graig Kew als ritmesectie tot zijn beschikking. Beaux Lux (keyboards, saxofoon), trompetist Pete Carroll en trombonist Trevor Turla maken de backingband compleet.

Door de jaren heen is de bezetting van de band nogal eens gewisseld maar met genoemde muzikanten vond Kurt Allen het de hoogste tijd om tien van zijn zelf gepende songs voor eeuwig vast te leggen in de Awestruck studios in Kanasas City, Missouri. Voor de productie van Whiskey, Women and Trouble kreeg Kurt ondersteuning van Larry Gann.

De cd gaat van start met Graveyard Blues, met een stevig rockend groove bezingt hij met een gruizig stemgeluid dat het leven een race tegen de klok is. Ontrouw in een relatie vormen het thema in het swingende Watch Yo Step, waarin de blazerssectie met messcherpe arrangementen de ruimtes vullen. De slowblues How Long heeft Kurt opgedragen aan Led Zeppelin maar ik denk veel eerder aan de Noord Ierse muzikant Gary Moore wanneer Kurt zijn lange en vette tonen uit zijn gitaar perst. In de swingende titel song Whiskey, Women & Trouble neemt Kurt ons terug naar een gesprek dat hij met een vriend had over elkaars ondeugden, een bekend thema in de blues. De titel Funkalicious geeft feilloos aan wat we kunnen verwachten. Het daarop volgend Count On Me klinkt daar en tegen weer iets poppy. Na het funky gespeelde Roadrunner, schuift Kurt Allen iets op naar de muziek uit de zuidelijke staten. Cry Mercy, dat over een korte romance gaat is opgebouwd op een New Orleans rumba beat en het swampy klinkende Voodoo Queen, waarvoor hij inspiratie vond in een ex-vriendin en de story van Marie Laveau, een Creoolse voodoopriesteres, die als een van de weinige kleurlingen als vrij persoon op 10 september 1794 werd geboren. Het album sluit net zo krachtig af als het begon met een rockend Sweet T.

Ruim vijfenveertig minuten funky en soulvolle blues rock met uitstekend gitaarspel passeren op aangename wijze de revue.

Tracklisting:
01 Graveyard Blues