Lady A – Satisfyin’

Lady A, de op 18 juli 1958 geboren songwriter, entertainer, storyteller, artiest, activist, radio DJ maar bovenal gedreven zangeres, die zich beweegt tussen blues, soul, funk en gospel begon op 5 jarige leeftijd binnen haar muzikale familie te zingen. Begin jaren tachtig zingt ze in een Motown cover band, maar het duurt niet lang dat ze een eigen band formeert en onder de naam Lady A & the Baby Blues Funk Band naam maakt in de Seattle, Washington bluesscene en een aantal awards in ontvangst mag nemen zoals de twee ‘Female Blues Performer of the Year’ awards van de Washington Blues Society. Haar gedrevenheid heeft haar ondertussen de titel ‘The Hardest Workin’ Woman in Blues, Soul, Funk & Gospel’ opgeleverd.

Anita White, zoals Lady A, wanneer ze niet op het podium staat door het leven gaat heeft met haar nieuwe uitgave ‘Satisfyin’ een album uitgebracht dat een zeer positief gevoel uitstraalt, zij blijft niet hangen in de negatieve gevoelens die de pandemie met zich mee heeft gebracht, nee Lady A dring aan om het leven vast te grijpen en alle kansen te benutten om verder te komen in het leven met de boodschap om er vooral van te genieten. Dit alles draagt ze met alle liefde uit vanwege haar diepe geloof. In de release-sheet van ‘Satisfyin’ laat Lady A ons weten dat ze op dit album de authentieke sound van de Seatle Blues en Soul wilde vangen. Ik ben niet geheel bekend met wat dat precies inhoudt maar dat Soul volop aanwezig is mag duidelijk zijn. Lady A beschikt over een warme, zwoele en soulvolle zangstem.

Ze trapt af met de vlotte shuffle ‘Whatever You Do’ waar haar mooie stem meteen opvalt. Funky Groovy stukken (Satisfyin’, Miss Buela Mae’s en Blues Soul Catfish and Fried Wings) combineert ze met heerlijke gospel grooves (For The People In The Back (All I Got)) en Zuid Amerikaans getinte ritmes (Enjoy Your Life). In ‘Big Momma’ zingt Lady A ‘i’m Big and beautiful from my toes to my chest’ waarmee ze haar luisteraar de boodschap mee geeft om tevreden te zijn met wie je bent en dat bevestigd nogmaals haar positieve instelling. Lady A besluit met de gospelballad ‘Heaven Help Us All’ waarin we nogmaals van haar soulvol en warm stemgeluid kunnen genieten. Ze draagt met de tekst ‘No weapon formed against me shall prosper’ het album op aan John Oliver III, die haar altijd heeft ondersteund en in haar heeft geloofd en ook nu weer als multi-instrumentalist heeft meegewerkt aan haar negende productie, waarop we tien moderne soulvolle tracks aantreffen die van een flinke dosis funk, gospel, soul en blues zijn voorzien.

Trackklist:
01 Whatever You Do
02 Satisfying’