Latvian Blues Band – Music Of My Heart

De Latvian Blues Band ontstond ruim 19 jaar geleden in Riga, Letland en mag de bekende plaatselijke bluesclub de Bite Blues Club als thuishaven zien. De band begeleide daar meer dan 200 Amerikaanse blues artiesten. Van al die sessies verschenen 3 cd’s onder de titel Live at the B.B.C. Volume 1 t/m 3 waarop de band bluesartiesten als Sugar Ray Norcia, Grana Louise, Bob Margolin, Shawn Pittman, Frank Bang, Joanna Connor, Giles Corey, Sharon Lewis, Bill Perry en Long John Hunter begeleidt.

De cd Blues Party die de band in 2000 met de Canadese bluesartiest Johnny V in Riga opnam, opende deuren voor de band wat leidde tot optredens op het International Windsor Blues Festival, London Blues Festival en de South Country Fair in Macleod. Vervolgens verzorgde de band een club tour door Canada. Daarnaast werd er uitgebreid door Europa getourd en zo speelde de band onder andere op het Blues Festival Zagreb Kroatië, Euro Jazz Athene, Griekenland. In 2005 kreeg de band een uitnodiging om op het fameuze Chicago Blues Festival te komen spelen en hiermee waren zij de eerste Europe band die in de lange historie van het festival op dit podium mocht aantreden.

Met Chicago bluesman Frank Bang neemt de band in 2006 de cd One Hot Night op, dit betreft een live opname vanuit hun thuishaven de Bites Blues Club. Door hun vele contacten met Amerikaanse bluesmuzikanten reist de band in 2008 af naar Chicago voor een club tour. Ondertussen is het de hoogste tijd om een album onder eigen naam uit te brengen. Met Duke Robillard als producer en gast gitarist duikt de band in 2008 in Riga de studio in om in 2009 het album Unreal uit te brengen. Van de veertien tracks zijn tien van eigen hand, en dat is voor een debuut uitzonderlijk te noemen. Al snel brengt de band weer een cd uit maar nu met compleet eigen materiaal, When the Sun Goes Down verschijnt in 2010. Het jaar daarop brengt de band de cd/dvd 10 Year Anniversary Concert uit, wederom met louter en alleen eigen materiaal. 10 Year Anniversary Concert, een beetje vreemd wanneer je je realiseert dat de band in 1997 is ontstaan. Met speciale gasten Rick King en Raphael Wressnig wordt de cd Live at the Dream Factory in 2013 vastgelegd.

Ook voor hun nieuwe album Music Of My Heart hebben ze Raphael Wressnig weer bereid gevonden voor een gastbijdrage op toetsen. Song schrijvers op dit album zijn zanger gitarist Jānis “Bux” Bukovskis en drummer Rolands “Rolx” Saulietis. Al in het eerste nummer Do You Miss Me wordt de voor deze cd uitgenodigde blazerssectie ingezet. Andris Augstkalns trompet, Nauris Strezs trombone en Kristaps Lubovs bariton saxofoon voorzien deze funky tune van een fraai blazersarrangement. De met slide gitaar doordrenkte song Quit You klinkt zeer authentiek om vervolgens over te gaan naar een iets rustiger deel van de cd, dat overigens ook iets verder van de blues staat, waarin vooral Creepy World opvalt door het fraaie soulvolle geluid van zanger Jānis Bukovskis. In het kalme She’s The One ondersteund Vigants Murelis op pedalsteel gitaar waardoor het één en ander, zoals je kunt verwachten een beetje country klinkt. Terug naar de blues in de slowblues Music Of My Heart, waarin Raphael Wressnig heerlijke tonen uit zijn hammond haalt. Mooi is de subtiele blazerssectie aan het eind van het nummer. Wressnig is veelvuldig als begeleider aanwezig op deze schijf, zonder ook maar ergens een hoofdrol op te eisen, maar zeker een zeer waardevolle bijdrage levert aan het bandgeluid. Bad Habits begint met een valse start maar mond uit in een stevige shuffle met heerlijke pakkende zang, die gelijk blijft hangen! Oskars Stolse Semerovs is als gast harmonicaspeler aanwezig op dit nummer. Soul- en funkklanken komen terug in Impossible Man en Take me, dit alles overgoten met fraaie blazerspartijen. Van een heel andere orde is Mom’s Song, een rustige track die met een akoestische gitaar met slide invulling van start gaat en door de fraaie samenzang als een rustpunt tussen de funky en met blazerssectie gespeelde nummers gezien mag worden, want met How I Want To Be zit de vaart er gelijk al weer goed in. Met een groovende en funky Learning To Live, waarin gastpianist Janis ‘Julian’ Zwirgzdins de Fender Rhodes bespeeld komen we al weer aan het eind van de cd.

Music Of My Heart gaat na iedere draaibeurt lekkerder klinken en ontdek je weer een leuke lick of invulling van de band. In Jānis “Bux” Bukovskis heeft de band een zeer soulvolle zanger in de gelederen. Daarnaast draagt hij zorg voor het fraaie gitaar werk dat wellicht een beetje onderbelicht is in dit verhaal. Al met al is de Latvia Blues Band een uitstekende band die op dit album het begrip blues ver oprekt, maar dat op een uitstekende soulvolle manier doet. Wanneer je de band ook eens live aan het werk wil zien zou je een exemplaar van de 10 Year Anniversary Concert DVD te pakken moeten zien te krijgen. Een zeer fraaie live registratie van de Latvian Blues Band (die iets dichter bij de blues ligt dan Music of My Heart) waarop de band in topvorm schittert.

latvian blues band
Tracks:
01. Do You Miss Me