Laura Green – Green Eyed Blues

Laura Green komt van oorsprong uit St. Louis, Missouri maar heeft tegenwoordig Phoenix, Arizona als uitvalsbasis. Ondertussen is deze singer-songwriter al ruim tien jaar onderweg, een periode waarin Laura Green zich in eerste instantie focust op diverse muziekstijlen zoals rock, folk en jazz, maar wanneer ze bekend wordt met het werk van de legendarische blueszangeressen Janiva Magness, Big Mama Thornton, Lou Ann Barton en Bonnie Raitt neemt ze een drastische beslissing om zich meer op blues te richting.

In 2014 formeert ze de Laura Green Blues Band en begint ze al snel haar eigen materiaal te schrijven. Twee jaar later gaat Laura een samenwerking aan met gitarist Rich McDonough, die eveneens uit St. Louis afkomstig, beiden besluiten om verder te gaan onder de naam The Green McDonough Band. Het zelfde jaar brengt de band een titelloos album uit, waarop we drie songs van de hand van Laura Green terug kunnen vinden. In 2018 verschijnt de single ‘Stronger’ van Laura Green, de opbrengst komt ten goede aan vrouwen die slachtoffer zijn  geworden door huiselijkgeweld. De ‘Me Too Movement’ vormt de inspiratiebron voor het uitbrengen van deze single.

Ondertussen schrijft ze driftig aan het materiaal voor haar eerste cd onder eigen naam ‘Green Eyed Blues’ dat dertien tracks telt. Uiteraard is gitarist Rich McDonough wederom van de partij, een rol die hij deelt met Aaron Griffin en Roskowske. Art Dwyer is bassist van dienst, die afwisselend met de drummers Bob Lee en Joe Meyer voor een gedegen fundament zorgt. Bob Lohr, Carl Pandolfi en Bill Murphy verdelen de toetsenpartijen en op een enkele song komt Charlie Pfeffer op mandoline de zaak ondersteunen. Voor de opnames van ‘Green Eyed Blues’ is Laura de Casa Del Torretta Studio in Saint Louis ingedoken om daar met hulp van studiobaas David Torretta elf tracks vast te leggen. De cd gaat van start met ‘Bone To Pick’ een vlot groovy stuk waarop meteen Laura’s heldere stem opvalt dat ook nog eens ondersteund wordt door fraai slidespel. Wie de gitarist van dienst is laat zich raden, maar ik vermoed Rich McDonough die de shuffle ‘Still In Love’ van uiterst smaakvolle licks voorziet en vervolgens heerlijk bluesy soleert. ‘It Ain’t Easy’ heeft een gospel feel, mede door het pianospel van Bob Lohr. Het funky en modern klinkend ‘A Reason To Sing The Blues’ vormt een mooi contrast met het akoestisch gespeelde ‘Mama Don’t Cry’ waarop we Charlie Pfeffer met zijn mandoline aantreffen. De shuffle ‘All The King’s Men’, die met stevig slidespel doorspekt is zet Laura Green met een iets steviger stemgeluid iets overtuigender neer en dat gegeven geeft het nummer extra kracht.  Een gegeven dat ze ook doorvoert in het rockend ‘Baby No More’. ‘That’s Right’ is opgebouwd rond een jungle beat en in het daarop volgend ‘Pretty Little Thing’ kunnen we zelfs country invloeden bespeuren. Dat geeft wel aan dat Laura Green uit een breed bluesvaatje tapt. Zo schakelt ze met het grootste gemak van een stevig rockende shuffle (Cry) naar de gevoelige ballad ‘Don’t Know Why’, waarmee ze haar eerste solo cd besluit.

Ondertussen schrijft ze al weer nieuw materiaal voor een tweede album dat we waarschijnlijk in de loop van het jaar kunnen verwachten, nu doen we het even met dit gevarieerde album, met een fijne bijdrage van de gitaristen, waarvan ik vermoed dat we Rich McDonough het meest aan het werk horen.

Tracklisting:
01 Bone To Pick
02 Still In Love