LaVendore Rogue – Light Up With…

Eventjes een stukje geschiedenis: er was eens...

een Engelse band genaamd Hokie Joint die twee mooie albums het levenslicht liet zien en daarna helaas ter ziele ging. Toch bleef ’t kriebelen, met name bij de twee gezworen vrienden JoJo Burgess en Joel Fisk. Die sleepten op hun beurt drummer Stephen ’Cupsey’ Cutmore bij z’n haren erbij, rekruteerden bassist Rob ’Tank’ Barry en toetsenist Warren Lynn et voila: LaVendore Rogue was een feit!

In 2013 zagen we al een album verschijnen met de titel ’What’s the meaning of…’ met daarop een negental liedjes die duidelijk een voortzetting waren van het werk van Hokie Joint. Ook bij het live-optreden destijds kreeg ik heel sterk het idee dat deze mannen zich beter in hun vel voelden in de nieuwe samenstelling.

En toen werd het 2015. Het was al een tijdje relatief stil rond deze band, maar dat was enerzijds te wijten aan de perikelen die frontman JoJo ondervond met zijn dochtertje. Door problemen rond haar geboorte had ze te maken met een verlamming waardoor lopen niet of nauwelijks mogelijk was en was er een heel medisch circus noodzakelijk onder de noemer ’Help Roxy Walk’. Gelukkig gaat het inmiddels stukken beter met haar waardoor er gaandeweg steeds meer tijd beschikbaar was om muziek te schrijven, op te nemen en uit te brengen.

Dit nieuwe geesteskind heet ’Light Up With…’ en de analogieën met het voorgaande album zijn legio. De titels uiteraard, waarbij de bandnaam min of meer aansluit op de titel (wat ik alleen al uit taalkundig oogpunt briljant vind!) maar ook de muziek. Het is slechts mijn bescheiden mening, maar ik denk dat deze band enorm aan het groeien is. Dat is dan ook misschien de reden dat we maar liefst vier songs van dat vorige album terugvinden op dit nieuwe schijfje, namelijk the ’Maze’, ’Riot’, ’Gangsters, Thieves and Villains’ en ’A.S.A.D.’.

De belangrijkste vraag is natuurlijk: hoe klinkt dit schijfje? Zoals ik hierboven al aangaf zit er, in vergelijking met het voorgaande materiaal, echte progressie in. Strak ritmewerk van Cupsey en Tank en mooi toetsenwerk van Warren zijn een perfecte ondergrond voor de gitaarriffs van Joel en de teksten (en niet te vergeten: de zeer karakteristieke stem) van JoJo. Het is alleen geen ’pure’ blues meer, je hoort ook wat meer rock-invloeden, maar dat komt de beleving absoluut ten goede!

Vooral ’Animal’ vind ik een heerlijk nummer dat ik soms lekker meebrul (in de auto dan, ik heb goeie buren…). Wat me verder opviel is dat ’Riot’ wat aangepast is, daar zit in de bridge wat meer reuring waardoor het een wat completer nummer wordt. Helaas is het een liedje dat, in het licht van het politiegeweld in de VS van de laatste tijd, weer midden in de actualiteit staat…
Dit is een geweldig album dat zeker niet zal misstaan in je collectie. Bij mij heeft ’t in ieder geval al een prominente plek op de iPod ingenomen.

Dead Man’s Chest
The Maze