Lighthouse Sweden – Silence In The City

Zangeres–gitariste Linda Brandemark tourde intensief door Zweden, Frankrijk, Duitsland en Canada en had al een aantal solo albums onder de naam Linda Malmström op haar naam staan voordat ze in 2003 zanger-gitarist Mats Brandemark tegen het lijf loopt. Ook Mark heeft dan al een redelijke staat van dienst als bandlid van Big Road en Mobben and Fools & Friends, waarmee hij diverse albums heeft opgenomen en uitgebreid in Zweden, Nederland, Duistand en zelfs de United States heeft getourd.

Een toevallige ontmoeting waarbij ze samen een duet uitvoering van Steal Him Away brachten deed hen besluiten om als duo verder te gaan. Met constant een rijk gevulde agenda en door heel Zweden en Duitsland opgetreden te hebben ontstaat in 2010 het idee om een complete band te formeren. Pas in 2014 krijgt dit idee gestalte in de band Lighthouse Sweden.

In gitarist Tobias Bergström, drummer Thomas Björklund en bassist Marc Gransten vindt het duo de juiste begeleiders en neemt in hetzelfde jaar hun zeer goed ontvangen titelloos debuut album op. Al geruime tijd is Lighthouse Sweden in de studio te vinden voor opnames voor een nieuw album. In de periode 2015-2016 legt de band in de studio Murfalon House in Uppsala Zweden hun zojuist verschenen album Silence In The City vast. De band put uit een breed zelfgeschreven repertoire zonder zich aan één stijl te willen binden. Net zoals het debuut album telt Silence In The City elf tracks die zich bewegen tussen americana, country, melancholische pop en blues.

Even moet ik denken aan de hit Moonlight Shadow van Mike Oldfield en Maggie Reilly’s, wanneer ik de eerste tonen van Love Can Seriously Damage Your Heart hoor, maar krijgt dan toch een heel andere eigen wending en neigt net zo als Hole In My Soul en We Used To Be Lovers meer naar melancholische pop. Derrick Big Walker komt op harmonica ondersteunen op het bluesgetinte Everybody’s Been A Fool. Country klanken, mede door het af en toe inzetten van een pedalsteel guitar bepalen juist weer de sfeer op Easier To Lie, Can’t Find My Way en Window To The Sky. Met Angels, een nummer dat ik zou bestempelen als softpop komt dit album tot zijn eind. Silence In The City is een gevarieerd album geworden, waarop vele muziekstijlen samenkomen en door de uitstekende zangstemmen van Linda Brandemark en Mats Brandemark tot één geheel samensmelten.

01. Love Can Seriously Damage Your Heart
02. Neon Signs
03. Everybody’s Been A Fool