Lisa Biales – The Beat of My Heart

The Beat of my Heart is al weer het negende album van Lisa Biales, een van oorsprong uit Ohio afkomstige zangeres die het zingen van haar moeder heeft geleerd. Twee jaar geleden vond Biales een 78 toeren plaatje met een opname die haar moeder Alberta Roberts in 1947 op 24 jarige leeftijd had vastgelegd terug. Uiteraard laat Lisa dit nummer Crying Over You op deze cd terugkomen. Zelf zegt ze hierover “Hearing my mother’s voice after all these years brought a chill to the bone. I realized that I had to put her song on this project”. Ze begon ooit op 14 jarige leeftijd te zingen en schreef al snel haar eigen teksten over simpele dingen die het leven biedt en begeleide zichzelf op een akoestische gitaar. Ze zal jaren lang met Sarah Goslee Reed het duo Prairie Orchid vormen waarmee ze folk georiënteerde songs ten gehore brengt. Met een goed gevulde agenda en met ruim 100 optredens als artist-in-schools educational performer per jaar blijkt dit duo zeer succesvol te zijn. Naast haast muzikale activiteiten heeft Lisa Biales een carrière als actrice. In 2010 wordt ze gecast voor de film Twixt van Francis Ford Coppola, waarin ze de rol van Ruth speelt. Daarnaast vertolkt ze voor enige tijd de rol van Patsy Cline in een two-woman play.

Ook op muzikaal vlak oogst ze de nodige successen, haar album Just Like Honey uit 2012 haalt respectievelijk een 2e, 14e en 13e plaats in de Blues, Americana en Roots charts. Ze ontvangt een nominatie voor een Blues Blast Music Award in de categorie Acoustic Album of the Year voor haar album Belle of the Blues. Als singer, songwriter maar bovenal ook als storyteller loodst Lisa Biales haar publiek tijdens haar optredens door het omvangrijke repertoire van blues en jazz artiesten als Ella Fitzgerald, Sarah Vaughan, Billie Holiday, Sister Rosetta Tharpe, Bessie Smith, Memphis Minnie, Nina Simone en Etta James.

Voor het album The Beat of My Heart heeft ze een flink aantal topmuzikanten uit de Los Angeles muziekscene om haar heen verzameld. Als producer en tevens drummer heeft Lisa Tony Braunagel aangetrokken. Tony Braunagel werkte eerder samen met muzikanten en bands als Taj Mahal, Phantom Blues Band en Bonnie Raitt en heeft de gave om ieder nummer de juiste vibe en groove mee te geven, waardoor ieder nummer zich onderscheidt en een eigen karakter krijgt. Paul Brown en Johnny Lee Schell tekenen voor het subtiele gitaarwerk en met bassisten als Chuck Berghofer, Larry Fulcher en Larry Taylor die zowel de elektrische als contrabas bespelen heb je top muzikanten in huis die een dergelijk project naar een hoger niveau weten te tillen. Robert Cray’s longtime toetsenist Jimmy Pugh verzorgt al het toetsenwerk op deze cd. Saxofonist Joe Sublett en Darrell Leonard op trompet completeren de line-up van dit album. Allen vaklui die hun sporen allang verdiend hebben in de muziek business.

The Beat of my heart gaat van start met Disgusted, een vlotte up swing shuffle met strakke blazers arrangementen. Het door Dave Crawford geschreven What A Man is voor het eerst in 1968 verschenen op het Volt label, een onderdeel van Stax Records en lijkt Lisa Biales op het lijf geschreven. Rhythm ’n Blues klanken in Naomi Nevilles I Don’t Wanna Hear It, waarin Joe Sublett een korte fraaie saxofoon solo neerzet. Be My Husband van Nina Simone klinkt zwaarmoedig en langdradig. Snel door naar de langzame blues Messin’ Around With The Blues die met zeer sfeervol gitaar en piano spel wordt ondersteund. Pure gospel in Said I Wasn’t Gonna Tell Nobody van Alex Bradford met background vocal ondersteuning van o.a. Will Wheaton, Kudisan Kai, Lisa, Maxayn Lewis en Leslie Smith. Smooth jazz klanken overheersen in Crying Over You, een track geschreven door Alberta Roberts, de moeder van Lisa. Dit nummer begint met de originele 78 touren plaat waarop Alberta Roberts zingt en gaat over in de versie van Lisa, een pareltje op deze schijf gezien het achterliggende verhaal. Henry Glovers Wild Stage of Life krijgt een heerlijke relaxte jazzy uitvoering met veel ruimte voor fraaie saxofoon riffs en een korte subtiele gitaarsolo. Jimmy Pugh ondersteund met heerlijk pianowerk om naar mate het nummer vordert naar Hammond te switchen. Slide gitaar klanken in de fraaie uitvoering van Don’t Let Nobody Drag Your Spirit Down, origineel van Eric Bibb die opgevolgd wordt door Lil Green’s bluesy ballad Romance In The Dark. Met I Should Have Known Better van Carrie Newcomer en Brotherly Love van Brenda Burns komt de cd met rustig en ontspannen gespeelde tracks tot zijn eind. Iets wat voor de hele cd geldt, uiterst ontspannen haast easy listening gespeelde en gezongen muziek. Lisa Biales beschikt over een zeer goede stem die met een dergelijke begeleidingsband het best tot zijn recht komt. Geen vuurwerk op dit album, maar relaxte en ontspannen gebrachte jazz, soul, rhythm & blues en gospel gedrenkt in blues muziek.

01. Disgusted
02. What A Man
03. I Don’t Wanna Hear