Little Steve and The Big Beat – Another Man

Steven van der Nat is amper zeven jaar oud wanneer hij van zijn bij elkaar geschraapte spaargeld een verzamel cd van Elvis Presley koopt. Daarvoor had hij de platencollectie van zijn ouders al eens flink door gesnuffeld en spraken de platen van Elvis hem het meest aan. Later zou hij begrijpen waarom hij op vroege leeftijd tot deze keus zou komen. Bij het beluisteren van albums van Freddie King, Muddy Waters, Robert Johnson, de drie Kings, Ronnie Earl en Otis Rush realiseert Steve zich achteraf dat het de blues in Elvis Presley’s muziek was die hem zo raakte. In zijn tienerjaren pakt Steve het gitaarspelen op en het duurt niet lang voordat hij met zijn eerste band Black Apple het club en bluesfestival circuit doorkruist.

Na een korte periode met zijn tweede band The Doubleshots sluit hij zich eind 2003 bij de Backbones aan. Een verzameling Nederlandse bluesmuzikanten die naast hun reguliere gigs vaak als backingband voor toerende Amerikaanse artiesten fungeert. Steve die dan nog maar net tweeëntwintig jaar is begeleidt dan artiesten als Monster Mike Welch, Hook Herrera, Julian Vaughan, Matt Schofield, Mitch Kashmar, Sax Gordon, Boyd Small en Kurt Crandell en doet zo een schat aan ervaring op. In 2006 sluit hij zich aan bij band van de Texaanse zangeres Dede Priest, maar naar een jaar verlaat hij deze band al weer om naar Malta te verhuizen. Aanvankelijk laat hij daar even de muziek voor wat het is maar na een paar jaar formeert hij op Malta de band The Creepers en verzorgt het voorprogramma van David Knopfler (Dire Straits) en deelt het podium met Kellie Rucker.

Wanneer hij in 2012 terug is in Nederland start hij de formatie Little Steve and the Big Beat op. Ook vind hij onderdak bij Mike and The Mellotones met wie hij een tijdje tussen 2013 en 2014 als tweede gitarist regelmatig optreedt en een single opneemt ter promotie van het Bronckhoster bier, op de markt gebracht door brouwerij Rodenburg. Omdat hij regelmatig met dubbele boekingen wordt geconfronteerd besluit hij de Mellotones vaarwel te zeggen en concentreert Steve zich volledig op The Big Beat.

In mei 2013 brengt de band zijn eerste cd uit, een EP wel te verstaan met drie eigen nummers en twee zorgvuldig uitgekozen covers. Louter en alleen positieve reacties ontvangt de band op deze uitgave waarin naast blues ruimte is voor soul en R&B invloeden. Uiteraard levert het een en ander een zeer goed gevulde agenda op en staat de band op een aantal gerenommeerde festivals als Blues Peer, Zwarte Cross en het Breda Jazz Festival. In 2015 volgt een zeer succesvolle tour met de Texaanse gitarist Mike Morgan.

En nu drie en een half jaar later ligt er eindelijk een full album. Van meet af aan is de koers bepaald, groovende, ijzersterke old school R&B uit de vijftiger jaren. Met een heerlijke gitaarriff trapt Steve af in Just Fooling Around. Het nummer is voorzien van een fraai blazers arrangement, iets wat voor de hele cd geldt. Met Martijn van Toor op de tenor sax heb je iemand in huis met de nodige ervaring. Naast het spelen in de Big Beat is hij bandleider van de Tinez Roots Club en werkte hij met de Jim Jones Revue (UK), Nick Curran (USA), JW-Jones (CAN), Matt Schofield (UK) en Nikki Hill (USA). De geschoolde saxofonist Evert Hoedt, die ook actief is in The Electrophonics voegt heerlijke lage noten toe op zijn bariton sax. Een ijzersterk duo die alle ruimte krijgt in Yes You Can, een instrumental van de hand van Martijn van Toor. Dangerous Kind swingt er heerlijk op los en Bas Janssen de gastpianist voorziet het een en ander van subtiel toetsenwerk. Bassist Bird Stevens en Jody van Ooijen trappen af in Things, een heerlijk groovend nummer met ruimte voor een fraaie saxofoon solo van Martijn van Toor. Van der Nat mag zich gelukkig prijzen met een dergelijke ritme sectie om zich heen. Bird Stevens maakte deel uit van de band van Otis Grand en tourde met R.J. Mischo, Teddy Morgan, Sax Gordon, Gene Taylor, Enrico Crivellaro, Nico Backton, Jason Ricci, Karen Carroll en Big Jay McNeely. Ook van Ooijen heeft de nodige ervaring door als drummer voor The Strikes, Duke Robillard, Alex Schultz, Dede Priest, Monster Mike Welch, Mitch Kashmar, Guitar Ray, Hook Herrera, Scott McKeon, Memo Gonzalez, James Harman, Gene Taylor, Oscar Benton, Debby Lee, Matt Schofield en Brian Templeton te fungeren. Met het grootste gemak zetten de mannen een heerlijk Zuid Amerikaanse ritme neer in Brand New Man, waarover het prima soleren is voor Little Steve. Een uiterst veelzijdig gitarist die allerlei soundjes en grooves weet neer te zetten. In I Gotta Know doet zijn korte solo mij denken aan het vroege materiaal van Albert Collins. Slechts één cover op deze cd, Just One More Time origineel van Ike Turner en Ralph Bass. Met Live & Learn zijn we al weer aan het eind van dit fraaie album aangeland. Korte compacte songs, met geweldige fraaie blazersarrangementen waarin Little Steve aantoont een goede zanger en tekstdichter te zijn en weet te doseren met de solo’s typeert dit album. Geen noot teveel en dat levert een speeltijd op van nog geen 33 minuten, ’t is voorbij voordat je het weet. Gelukkig zit er een repeat knop op de speler. “No animals were harmed during the making of this cd” staat er in kleine letters achterop de cd, mooi wanneer mensen liefde hebben voor dieren……..maar die zebra op de voorkant dan?, of tenminste wat er van over is gebleven……… 🙂
Naast de Big Beat heeft Steve zich sinds een tijdje verbonden aan Steven Troch Band, een uitstekende formatie rond de Belgische harpvirtuoos Steven Troch. Ik ben zeer benieuwd naar het plaat materiaal dat deze combinatie op zou leveren.

little-steve-the-big-beat-another-man
01. Just Fooling Around
02. Teasin’ Without Pleasin’