Lonesome Andy & His One Man Band – Lonesome Andy & His One Man Band

Andreas Unter (Bavari 1984), die onder de artiestennaam Andi werkt kennen we van formatie Andi’s Blues Orchester. Een band die is ontstaan tijdens een aantal sessies in een lokale bluesclub in Hugelfing in Duitsland. Maar sinds kort is de man ook actief onder de naam Lonesome Andy & His One Man Band en heeft hij ondertussen al een eerste album op het Stormy Monday records label op zijn naam staan. Andy heeft zich sterk laten beïnvloeden door Delta blues, swing, jazz, boogie, spirituals en ragtime muziek, die door de oude meesters als Blind Willie Mc Tell, Robert Johnson, Skip James en de Memphis Jug Band veelvuldig in de jaren twintig tot en met de veertiger jaren werden vertolkt.

Gewapend met een oude resonator gitaar, mondharmonicarack en slagwerk dat hij met beide voeten bedient werkt Andy zich door een lijst zelfgeschreven materiaal heen dat uit shuffles (Living With The Blues, Springtime Blues), rags (It Ain’t Funny, Everybody Can Find Some Love), countryblues (Lilly’s Blues, Ride That Train, Life Changing Blues, Hard Road Blues, Strawhouse Blues No 2, Keep On Moving) en ballads (Graveyard Moan) bestaat. Slechts voor de afsluitende track ‘One Kind Favour Blues’ is Andy te leen gegaan bij Blind Lemon Jefferson, die deze traditional altijd op zijn repertoire had staan en wanneer je even geduld hebt blijkt deze track  een ‘hidden’ nummer te bevatten en besluit een instrumentaal gespeeld nummer uiteindelijk dit authentiek klinkend album, waarop  Andy blijk geeft dat hij prima als ‘One Man Band’ uit de voeten kan.

01 Living With The Blues
02 Lilly’s Blues
03 It Aint Funny