Los Blues Morning Singers – Winding Road

Onlangs ontving ik de cd ‘Winding Road’ van de Los Blues Morning Singers. Ik had nooit eerder iets over deze band vernomen. Ook het speurwerk op het World Wide Web levert niet veel informatie op. Gelukkig stuurde Gaztelupeko Hotsak, het label waarop de cd is verschenen, een releasesheet mee dat mij zowel in het Spaans als het Engels van de nodige informatie voorzag. De band die als uitvalsbasis Bilbao heeft en al ruim tien jaar onderweg is, bestaat uit zanger gitarist Mario Gomez, zanger harmonicaspeler Carlos Jover, drummer Jorge Gomez en contra bassist Fabian Acarrequi.

In 2014 verscheen hun titelloos debuut album, dat gevuld was met zorgvuldig geselecteerde blues standaards. Drie jaar later verschijnt de opvolger van hun debuut ‘Jump and Shout’ die in tegenstelling tot de eerste cd volledig gevuld is met zelf geschreven materiaal, dat de bandleden vakkundig in Chicago blues, West Coast blues en Jump ritmes hebben verpakt. Dat gegeven heeft de band ook vast gehouden voor de opnames van ‘Winding Road’ die de band in de Kantauri Studio in Bilbao heeft vastgelegd. Pianist Alberto Trigueros en saxofonist Javier Alzola zijn als gastmuzikanten uitgenodigd en vullen op bescheiden wijze de bandleden aan.

De cd telt zes songs en is met een speeltijd van 25,29 minuten in no-time aan je voorbij gegaan. Vuige Chicago blues (Winding Road, Lotto Price)  wordt gecombineerd met swingende West Coast blues (Confusion Woman, Learning To Say No).  Op ‘Confusion Woman’ laat Carlos Jover horen dat hij prima uit de voeten kan op de chromatische harp. Na een heerlijk rollend en groovy gespeeld ‘Under The Train’ volgt de meest opmerkelijke track van deze cd ‘Talk To The Devil’ een bijna duister en sinister klinkend nummer waarmee de band zich een beetje richting garage blues lijkt te verplaatsen.  Rest me te vermelden dat Mario Gomez een heerlijke slide solo aan het nummer weet toe te voegen.

Kortom een fijne blues cd waarop de band op geraffineerde wijze Chicago blues met West Coast weet te verweven en ondertussen ook weer nieuwe wegen in lijkt te slaan.

Los Blues Morning Singers op Facebook