Low Society – Sanctified

Low Society is een band opgebouwd rond zangeres Mandy Lemos en zanger-gitarist Sturgis Nikides. Beiden wonen tegenwoordig in Memphis, Tennessee maar daar belanden ze pas na een lange muzikale reis door het zuiden van de Verenigde Staten waarbij ze Texas, Mississippi en uiteindelijk Tennessee in 2012 aandeden. Beiden hebben hun liefde voor Texas en Delta Blues, hillbilly muziek en rock ’n roll samengebracht in de Low Society.

Sturgis Nikides, die naar aanleiding van een TV optreden van de Beatles in de Ed Sullivan Show op jonge leeftijd gegrepen werd door het gitaarspel speelde al in zijn tiener jaren voor uitverkochte zalen. In de zeventiger jaren werkt hij met Nico, de zangeres van de legendarische band de Velvet Underground om vervolgens een samenwerking aan te gaan met de mede oprichter van de Velvet Underground John Cale met wie hij de albums Ready for War en Honi Soit heeft opgenomen. Na een verhuizing naar Miami Beach richt hij met Diane Ward de formatie Voidville op. In 2004 brengt hij zijn eerste soloalbum Man of Steel uit.

Mandy Lemons komt uit Houston Texas, een stad die bekend staat als ‘one of the blues capitals of the world’ en komt zo al op jonge leeftijd in aanraking met de blues. Zij is sterk geïnspireerd door zangeressen als Koko Taylor, Big Maybelle, Etta James, Bessie Smith, Big Mama Thornton, Sharon Jones en Amy Winehouse. In 2003 besluit Mandy Houston te verlaten en vestigt zich vervolgens in New York. Vijf laar later maakt ze via een wederzijdse vriend kennis met Sturgis Nikides en meteen besluiten ze samen te gaan werken. Al snel lukt het om naamsbekendheid te maken en zo verzorgen ze optredens op onder andere de 30th International Blues Challenge, Mississippi’s Juke Joint Festival, BluesAlive Festival Polen en Tsjechië, NYC’s Howl Festival, Winchester Blues House Festival en het Lucerne Blues Festival in Zwitzerland.

In 2011 brengen ze hun debuutalbum High time uit dat in 2014 wordt opgevolgd door You Can’t Keep A Good Woman Down. Een tour in de herfst van 2016 door Nederland en België koppelt de beide muzikanten aan bassist Jacky Verstraeten en drummer Bart De Bruecker. Een mooie gelegenheid om de studio in te duiken en daarvoor wordt de Closed Session Recording Studio te Roeselare, België geselecteerd. Alle aanvullende opnames en het mixen wordt thuis in de American Studio in Memphis verricht.

De cd gaat van start met Angel From Montgomery, een ballad die rijkelijk is voorzien van slidewerk. Sturgis Nikides blijkt een sterke voorkeur te hebben voor slide gitaar en beheerst die techniek als geen ander. Ook in de vlot gespeelde Raccoon Song maakt hij driftig gebruik van de slide en vult hij de heerlijke rauwe stem van Mandy Lemons perfect aan. The Freeze moet het doen zonder slidewerk van Nikides, maar dat is dan ook de enige track waarop het pijpje niet over de vinger wordt geschoven. Het meeste vocale werk wordt verzorgd door de uitstekende zangeres Mandy Lemons, die met het grootste gemak schakelt tussen akoestisch werk in Nina en New York City Boy #3 en de meer up-tempo tracks als Sanctified en Here Comes The Flood. Op het rockende Drawning Blues neemt Sturgis Nikides de vocalen waar. Sanctified bestaat voor het leeuwendeel uit zelfgeschreven songs, slechts de openingstrack Angel From Montgomery (Jon Prine) en het door Etta James bekendgemaakte I’d Rather Go Blind kent een andere tekstschrijver. Een leuk gevarieerd album van een prima op elkaar ingespeeld duo, dat vakkundig wordt ondersteund door een Belgische ritmesectie waarbij de nadruk ligt op slidegitaar in al zijn facetten, zowel akoestisch als elektrisch.

01. Angel From Montgomery
02. Raccoon Song
03. The Freeze