Marcos Coll – Under The Wings / Lorenzo Thompson, J.L. Pardo, Quique Gómez & Big Yuyu – Do The Siesta

Label: Gaztelupeko Hotsak

Het Spaanse label Gaztelupeko Hotsak is een aantal jaren geleden opgericht door een groep muziekvrienden en concert organistoren uit de streek Soraluze (in het Baskisch) / Placencia de las Armas (in het Spaans) in de provincie Gipuzkoa in de regio Baskenland met als doel een cd uit te geven van de regionale blues band Ñaco Goñi. Het eerste album met de titel ‘Blues Company’ verschijnt in 1995. Naast het financieren, verzorgt het label de distributie van het album. Vele titels volgen in de loop der jaren, maar helaas zijn de albums in Nederland moeilijk verkrijgbaar. Bluesnrootscorner stelde al eerder de cd’s van Guitar Crusher (Blast From The Past) en Willie Buck (Songs For Muddy, The Madrid Session) op hetzelfde label aan u voor. Maar het label heeft veel meer te bieden zoals de albums ‘Under The Wings’ van Marcos Coll en ‘Do The Siesta’ van Lorenzo Thompson, J.L. Pardo, Quique Gómez en Big Yuyu. Twee al wat oudere albums waarop de mondharmonica een prominente rol vervuld.

De dubbel cd van Marcos Coll bevat eenentwintig stukken, waarvan tien tracks op eerdere cd’s terug te vinden zijn. Marcos Coll heeft met een keur aan artiesten samengewerkt en we komen dan ook namen als Aron Burton, Keith Dunn, Guitar Crusher, Gary Wiggins en Tino Gonzales op dit dubbel album tegen, dat bol staat van heerlijke bluessongs, waarop we Marcos Coll veelal op een begeleidende wijze, als onderdeel van de band Los Reyes del K.O. aantreffen. Maar her en der treffen we ook Spaans gezongen nummers aan als ‘Belleza de Barrio’, ‘El Beat de Mi Corazon’ en ‘La Paloma’. Met ‘The Scratch’ zit hij ineens op een geheel ander spoor en rollen er moderne beats en scratch geluiden uit de speaker. Met Buddy Miles en Mick Taylor die beiden door de Tonky Blues Band begeleidt worden heeft Marcos Coll namen van formaat op de gastenlijst staan.

Lorenzo Thompson pakt het met zijn begeleiders Jose Luis Pardo, Quique Gómez, Pep L Garcia, Juan Armaro en Jordi Alvarez dan weer heel wat traditioneler aan. De in Greenwood, Mississippi geboren Lorenzeo Thompson, die op vijf jarige leeftijd naar Chicago, Illinois verhuist kiest voor elf covers op het album ‘Do the Siesta’. Naast drie songs (I Want to be Loved, Walking thru the Park en Blow Wind Blow), die we vooral van Muddy Waters kennen en vervolgens drie stukken (Do the Do, Killing Floor en Evil) die Howlin’ Wolf dan weer op zijn set lijst had staan treffen we ‘Big Boss Man’, ‘Stormy Monday’, ‘Come on in my Kitchen’, ‘Coress me Baby’ en ‘Phone Boot’ aan. De band zorgt voor een voortreffelijk klassiek Chicago blues sfeertje met uitstekend solospel van gitarist Jose Luis Pardo en mondharmonicaspeler Quique Gómez. Waar we Marcos Coll meer in een begeleidende rol aantreffen daar pakt Quique Gómez juist alle ruimte om breed uit te soleren.

Twee zeer fraaie uitgaves van een label dat we in de gaten moeten houden! Gaztelupeko Hotsak noteer het.

Marcos Coll – Under The Wings
CD 1: