Markey Blue – The Blues Is Knockin’

Het uit Nashville afkomstige duo, Ric Latina en Jeannette Markey, hebben hun krachten voor wat betreft schrijven en muzikale ideeën gebundeld in Markey Blue. En dat heeft in 2014 geresulteerd in het Hey Hey, een debuutschijf die goed scoorde. Inmiddels is hun album The Blues Is Knockin’ verschenen. Een bijtijds explosief album met wat Mississippi Delta en Chicago Blues en een dosis soul die er niet om liegt.

Begenadigd gitarist Latina en powerhouse zangeres Markey hebben voor deze cd maar liefst dertien muzikanten op getrommeld. En dat komt de verscheidenheid aan nummers ten goede. Je hebt zangeressen met een krachtige stem die ook alles met kracht doen en zichzelf overschreeuwen, dat is in het geval van Markey in ieder geval niet het geval. Zij weet nummers als Cold outside, The Blues Is Knockin’ en het prachtige Missing you met veel gevoel te brengen. Bij andere nummers gaat zij voluit of is het mix, maar altijd functioneel aan de muziek en tekst. Dat zelfde geldt voor Latina op de gitaar, de ene keer hard en slidend, de andere keer slow wegdrijvend met ingetogen spel. Op negen van de tien nummers is Chris Tuttle aanwezig met de Hammond B3, soms solerend, meestal als prettige ondersteuning. De rest van de muzikanten kwijten zich prima van hun werk, waarbij de blazerssectie op enkele nummers hun stempel drukken, maar dat komt het soulgevoel geheel ten goede.

Ook met dit tweede album vestigd dit duo weer de aandacht op zich. Nu nog afwachten wanneer Europa wordt aan gedaan voor wat optredens. (SoulOSound Records)

markey blue - the blues is knockin
01 I’ll Wait for You