Mat Walklate & Paolo Fuschi – Kicking up the dust

Dit duo, de één uit Ierland (Mat) de ander uit Sicilië, maar al jaren in Engeland woonachtig (Paolo), zijn drukke baasjes. Matt is behalve muziekleraar ook een druk bezet muzikant. Naast zijn eigen projecten speelt hij bij Tom Attah & The Bad Man Clan, in de Ierse traditional / Bluegrass band The House Devils alwaar hij naast de harp ook fluit en Ierse doedelzak bespeeld en ook nog in de band Rosenblume met Ierse americana. En Paolo heeft naast zijn eigen muziek (tot 2013 Fuschi4.) ook veel optredens/opname sessies met ander muzikanten oa Franny Eubanks Band, Julie Gordon, Dave Luvin, Kyla Brox, No Good Beatnik en Charlie Cooper. En nu dus samen stevig aan de weg timmerend.

De titel doet de cd in ieder geval eer aan. Oude nummers worden flink afgestoft en weer opgeschud. Met ‘Ain’t No Big Deal On You’ gaan zij met een lekker tempo los waarbij de harp stevig te keer gaat. Mooi om te horen hoe de heren dit nummer naar hun hand hebben gezet, dezelfde pit als Little Milton het deed, maar door de blazers te vervangen door de harp net wat meer pit. ‘Going Down Slow was de eerste opname van St. Louis Jimmy Oden, een echte piano song, nu dus omgezet naar gitaar en harp maar wel dicht bij het origineel gebleven. Een voor mij hele mooie vertolking is ‘Black Cat Bone’van Lightning Hopkins, maar dat zal grotendeels komen door de heerlijke sound van de chromatische harp. En van de andere nummers mag ook gezegd worden dat zij mooi opgefrist zijn. Er is trouwens één vreemde eend in de bijt, niet wat betreft stijl maar wat betreft leeftijd van de song, en wel het nummer ‘Don’t you know me’ van het duo zelf.

Voor de echte oude blues liefhebbers (maar dan in een nieuw jasje) is dit een aanrader.