Mcebel One Man Bluesband – Analog Blues

Doctor Isaiah Ross, Joe Hill Louis en uiteraard zijn er nog veel meer en ook van recente datum als Ben Prestage, one man blues bands. Mcebel is zo’n band die uit een persoon bestaat en ook nog eens een oosterbuur van ons is.

Stephan Ebel is vanuit het Duitse Handeloh actief in het Duitse bluescircuit. Hij heeft een goed gevulde agenda en brengt zijn cd’s in eigenbeheer uit. Zo houdt hij alles zelf in eigen hand. Eind jaren zeventig begint hij met het bespelen van de bas. Hij luistert dan naar The Fabulous Thunderbirds en de Blues Band uit Engeland. Wanneer hij een optreden van BB King meemaakt brengt hem dat tot hogere sferen, zoals hij dat zelf noemt “daar kan geen joint tegen aan”.

Na aanvankelijk in een bluesrock band gespeeld te hebben start hij met zijn broer Raimund in 1986 de band Blueswalker en gaat hij meer en meer traditionele blues spelen. Na eerst alleen als bassist in de band te spelen neemt hij steeds vaker de rol van zanger op zich. Hoogte punt voor Stephan is het begeleiden van Louisiana Red met de Blueswalkers in 2010. In 2003 switcht hij naar gitaar en later leert hij zichzelf mondharmonica spelen.

In 2010 brengt hij zijn eerste one man band cd uit met de titel ‘Blues mit hand und fuss’ die nu opgevolgd wordt door ‘Analog Blues’. Op deze 9 tracks tellende schijf begeleidt hij zichzelf op diverse gitaren waaronder de national dobro wat leidt tot een zeer gevarieerde sound. De cd opent met een prima uitvoering van ‘I’m Ready’, die hij eerst opbouwt met zang en harmonica om vervolgens met gitaar en footdrums verder in te vullen. ‘Living for the City’ heeft Mcebel van Stevie Wonder geleend en hij maakt dit met een slide gitaar heerlijk bluesy. In het jazzy ‘Hard Times’ van Ray Charles vult hij het in met harmonica riffs. Niet alle partijen zijn in een keer ingespeeld, af en toe wordt gedurende de cd een begeleidende of solo partij ingedubt, uiteraard zal het live een ander resultaat opleveren. Over de hele schijf weet Mcebel bij iedere track een ander sound en groove neer te zetten , wat zeer veel variatie oplevert. In een zeer eenvoudig en basic gehouden ‘I’d Rather go blind’, vult hij met een leuke solo op elektrische gitaar. De cd eindigt met ‘Mercury Blues’ , met een licht overstuurde gitaar en weer ingevuld met aardig harmonica werk. Een prima cd om mee te nemen wanneer je deze one man band ergens ziet optreden en gezien zijn agenda zou dat zo maar eens kunnen.

Website Mcebel One Man Bluesband