McNaMarr – Holla And Moan

Zo’n twee jaar geleden brachten ze nog ieder hun eigen album uit. Van Andrea Marr verscheen in oktober 2017 het zeer soulvolle album Natural, dat ze in eigen beheer heeft uitgebracht. Een aantal maanden daarvoor had John McNamara net zijn tweede cd Rollin’With It aan het publiek gepresenteerd. De beide Australiërs hebben elkaar nu gevonden in het McNaMarr project en geven met het album Holla and Moan meteen hun eerste visite kaartje af. Het pad van beide artiesten lijkt aardig gelijk op te lopen, zowel John McNamara als Andrea Marr mochten in het verleden Australië vertegenwoordigen tijdens de International Blues Challenge in Memphis, Tennessee.

Andrea Marr komt van oorsprong uit Sri Lanka maar woont heden ten dage in Melbourne. Tijdens haar jeugd zingt ze in het gospelkoor van de plaatselijke kerk. Haar vader die jazz muzikant is inspireert haar om jazz standaards te gaan zingen. Haar bluesy manier van zingen zet haar op het spoor van Etta James en Koko Taylor.

John McNamara focust zich aanvankelijk op akoestische blues maar geeft in de loop de jaren steeds meer ruimte aan soul invloeden. Voor de opnames van zijn laatste album reist hij af naar de legendarische Ardent Studio in Memphis, waar onder andere drummer Steve Pott (Booker T & The MGs), gitarist Michael Toles (Bobby Bland, The Bar-Kays), en toetsenist Lester A. Snell (Albert King, Isaac Hayes) klaar staan om hem van vakbekwaam begeleidingswerk te voorzien.

Voor de opnames van Holla and Moan zijn beiden weer naar Memphis afgereisd, dit maal hebben ze de Royal Studios betrokken en ook nu staat de top van de Memphis blues en soul studiomuzikanten tot hun beschikking. Naast gitarist Bobby Manuel, bassist Ray Griffin, drummer Willie Hall en toetsenist Lester Snell staat een complete blazerssectie paraat, trompetist Scott Thompson en de saxofonisten Jim Spake en Lannie McMillan maken de bezetting compleet. Het album kent tien zelf gepende stukken en gaat van start met het bluesy klinkend Holla & Moan waarin beide stemmen heerlijk samen komen. En dat is wat dit album typeert, ijzersterke vocalen die elkaar perfect aanvullen in een zeer soulvol repertoire met uitstapjes richting ballads (History) en blues (Blues Brought Me Here) waaraan een flinke dosis gospel is toegevoegd. De uiterste bekwame begeleiders weten het een en ander zeer relaxed te omlijsten, vaklieden pur sang mag je wel stellen. Heel af en toe pakt John McNamara de ruimte voor een korte gitaarsolo maar hoofdmoot zijn toch de twee met soul doordrenkte stemmen van de hoofdrol spelers.

Op Holla & Moan weten Andrea Marr en John McNamara gospel, blues en soul met hun magistrale stemmen tot een uiterst genietbaar geheel te kneden.

• HOLLA & MOAN
  • MISSING YOU