Mean Old Fireman & the Cruel Engineers – Dumpster Fire

Brandweerman en zorgverlener Ned Bollé, met meer dan twintig jaar ervaring in zijn vak is weer helemaal terug in de muziekscene. Nog niet zolang geleden verscheen zijn album ‘The Box 1’ en nu ligt daar al weer ‘Dumpster Fire’ (containerbrand) waarmee hij een brug legt naar zijn werk al brandweerman. Ned Bollé speelt banjo, mandoline, bas, percussie en gitaar.

De Mean Old Fireman beschikt daarnaast ook nog eens over een mooie zware rauwe stem, maar zijn slide spel voert wel de boventoon op ‘Dumpster Fire’, zoals meteen al te horen is in de groovy klinkende openingstrack ‘Tour Three’. Ook nu is drummer Joey Pafumi (Walter Trout, Paul Nelson Band) weer van de partij met roffelend drumwerk in ‘McArthur’s Cunning Ruger’, waarin we ook saxofonist Marty Phillips en toetsenist John Wadkins uitstekend horen soleren. ‘Barefootin’ is opgebouwd rond een heerlijke New Orleans beat. Het banjo spel van Ned in ‘Stack O Lee’ zorgt voor de authentieke sfeer in deze oude folksong, die voor het eerst in 1923 is vastgelegd door Fred Waring’s Pennsylvanians. De korte stevige shuffle ‘Your Mind is on vacation’ wordt van stevig slide spel voorzien en is in een mum van tijd voorbij. Nee, dan gaat het in het intro van ‘Got No Spoons’ het heel wat rustiger aan toe, waarin de band langzamerhand naar een lome shuffle werkt en waarin gastgitarist Toby Soriero alle ruimte krijgt om te soleren. Het veel gecoverde ‘Cold Women With Warm Hearts’ van tekstschrijver Mack Rice wordt hier in lekker pompende shuffle versie gegoten. Maar ook de volgende twee covers ‘Too Much Alcohol’ van H.B. Hutto en Jackie Brenston’sRocket 88’ worden geheel naar eigen hand gezet. Met het zelf gepende ‘Outrun The Blues’ zijn we lekker groovy en rockend bij het laatste nummer van ‘Dumpster Fire’ aangekomen. Een heerlijke cd van deze slide spelende brandweerman, die zijn roots terug heeft gevonden door te grasduinen door het werk van onder andere Robert Johnson en Charlie Patton en tijdens een zoektocht naar zijn liefde voor New Orleans muziek, die hem via Robert Palmer naar Lowell George en vervolgens The Meters, The Nevilles Brothers en Dr. John bracht.

Kortom een verrassend album van een band, die rock-, Jazz-, bluegrass-, funk- en countryelementen op geraffineerde wijze aan blues weet te verbinden en waarvan ik voorheen het bestaan niet kende. Een absolute aanrader!

01 Tour Three
02 McArthur’s Cunning Ruger
03 Barefootin’