Melvin Taylor – Taylor Made

Het is al een tijdje stil rond zanger gitarist Melvin Taylor. Niet dat de man niet meer actief is maar sinds een jaar of 10 is het moeilijk om juiste boekingsagenten in Europa te vinden die zijn tours op poten weten te zetten. Zelf zou hij graag weer eens aan deze kant van de oceaan op de podia te vinden te zijn.

Melvin Taylor kwam op 15 maart 1959 in Jackson Mississippi ter wereld maar verhuisde in 1962 naar Chicago. Al op zeer jonge leeftijd begon hij gitaar te spelen en kwam hij in aanraking met al die bekende blueshelden die Chicago herbergt. Een betere plaats kun je je niet voorstellen om je talenten te ontwikkelen. Al in zijn tienerjaren werden zijn vaardigheden ontdekt door Pinetop Perkins, die hem mee nam in zijn begeleidingsband tijdens een Europese tournee. En zo zou hij onderdeel uitmaken van de Legendary Blues Band. Ook Alligator records had in 1987 Melvin Taylor al geselecteerd voor een track op het verzamelalbum The New Bluebloods – The Next Generation Of Chicago Blues en erkende daarmee het uitzonderlijke talent van deze jonge bluesartiest. Al eerder had hij tijdens zijn Europese optredens de kans gekregen albums onder eigen naam op te nemen. Het France Isabel records label bracht Blues on the Run in 1982 uit om in 1984 zijn zeer goed ontvangen plaat Melvin Taylor Plays the blues for you aan het publiek te presenteren. Na heruitgave van beide albums op het amerikaanse Evidence label kreeg Melvin de kans om in zijn thuisland voor een groter label zijn cd’s op te nemen. Via de distributie van Evidence Records bereikte Melvin een veel breder publiek. In 1999 nam hij voor dit label Bang that Bell op gevolgd door Dirty Pool (2002), Melvin Talor & The Slack Band (2003) en uiteindelijk in 2004 Rendezvous With the Blues.

Daarna wordt het stil rond Melvin Taylor, hij treedt voornamelijk op in en rond Chicago. Tegenwoordig brengt hij zijn albums in eigen beheer uit. In 2010 het album Beyond The Burning Guitar, een dubbel cd vol jazz en aanverwante muziek, gevolgd in 2012 door Sweet Taste Of Guitar. Taylor Made is zijn meest recente album. Dit album telt slechts 6 nummers maar het is weer genieten van deze virtuoze gitarist die een heel eigen stijl en benadering heeft. Of hij nu jazz of blues speelt, zijn fabuleuze techniek en sound zijn zo herkenbaar, je houdt er van of niet. Op dit album heeft hij zelf de baspartijen ingespeeld. Verder wordt hij ondersteund door toetsenist Rick Jones en drummer Lou Dupont. Op de track Heartache neemt Bernell Anderson de vocalen waar. Wat mij betreft weer de hoogste tijd dat deze geweldige gitarist weer eens in onze lage landen mogen begroeten.

Website Melvin Taylor