Michael van Merwyk – Songster

De Duitse bluesmuzikant Michael van Merwyk is ondertussen geen onbekende meer in ons land. Met enige regelmaat verschijnt er nieuw werk van deze uiterst gedreven muzikant. Ooit lag zijn interesse bij bands als de Clash, Sex Pistols, Judas Priest en Motorhead, maar wanneer een goede vriend hem wijst op de uitzendingen van ‘Blues at Night’ op radio WDR gaat hij bij het beluisteren van het eerste nummer ‘Smokestack Lighning’ van Howlin’ Wolf meteen overstag en besluit Michael zich vanaf dat moment zich op bluesmuziek te richten.

Vanaf 2009 volgen er diverse uitgaves en in 2011 besluit hij deel te nemen aan de German Blues Challenge. Met zijn band Bluesoul wint hij deze competitie, wat hem weer een plaats op International Blues Challenge in Memphis oplevert. Het lukt de band om de tweede plek in de wacht slepen. Sinds het bestaan van de International Challenge, was het nog nooit een Europese band gelukt om door te dringen tot de finale.

Ondertussen heeft Michael van Merwyk zo’n 10 uitgaves op zijn naam staan waarop hij blues en aanverwante muziek in diverse stijlen voorbij laat komen. Met de uitgave van Songster zit hij ineens op een totaal ander spoor. Voor deze cd heeft Michael zestien popsongs van onder andere David Bowie, Judas Priest, Depeche Mode, Kiss en U2 geselecteerd en ze vervolgens tot de essentie teruggebracht. Op zeven tracks krijgt hij ondersteuning van contrabassist Klaas Wendling en drummer Micha Maas, daarnaast vult Steve Baker op een aantal opnames met fraai harmonicaspel de ruimtes in. Het is opmerkelijk hoe van Merwyk van iedere song een heerlijke folky, Americana uitvoering weet te smeden, waarbij de blues overigens nooit ver is. Iedere keer weet Michael van Merwyk te verassen, of het nu om een band cd gaat of zijn soloprojecten, en ook weer nu met zijn opmerkelijke songkeuzes en de vorm waarin hij ze giet.

Creativiteit ten top. Een aanrader, en ga ook eens zijn andere uitgaves, op zijn eigen label Groove Stew Records en Timezone records checken. Je zal niet teleurgesteld worden.

• Heroes
  • Breaking The Law