Mick Kolassa – Wasted Youth

Mick Kolassa is ondertussen voor ons geen onbekende meer. Zo’n beetje jaarlijks brengt hij een nieuwe cd uit en ook nu weer is Mick de samenwerking met gitarist Jeff Jensen, die mede verantwoordelijk is voor de productie van ‘Wasted Youth’, aangegaan. Verder wordt Mick bijgestaan door bassist Bill Rufino, toetsenist Rick Steff en de drummers James Cunningham en Doug McMinn, die samen The Endless Blues Band vormen. Een trits aan muzikanten komen als gastmuzikant een bijdrage leveren aan deze productie. Mac Franklin (trompet) en Kirk Smothers (saxofoon) zorgen her en der voor een zwoel en soulvol blazers arrangement. Mick beschikt over een heerlijke warme en krachtige zangstem, die dwars door de productie snijdt.

Het album gaat vrolijk swingend van start met ‘Throwing Away These Blues’, waarin Mick bezingt dat corona hem er niet onder heeft gekregen en hij betere tijden omarmt. Brad Webb komt met fraai slidewerk op de slepende shuffle ‘Wasted Youth’ uitmuntend ondersteunen. Mick realiseert zich, na een iets ongezonde tijd in zijn leven en het steeds ouder worden, dat de dagen maar beperkt zijn. Eric Hughes vult hem met harmonica heerlijk aan. Onlangs is Mick zijn vrouw verloren, dit verlies vormt de basis voor ‘It Hurts To Let You Go’ waarin Jeff Jensen met gevoelig snarenwerk deze kalme track extra beladen maakt. Een hoofdrol voor bassist Bill Rufino, die door Mick een bepalende rol krijgt toegedicht in het funky klinkend ‘I’m Missing You’. David Julia komt als gitarist ondersteunen op ‘Easy Doesn’t live Here’ dat op een Zuid Amerikaans ritme drijft. Een rol die Anthony Paule op zich neemt in het funky gespeelde ‘I Can’t Get Enough’. En dan is het tijd voor de volgende gastmuzikant, Victor Wainwright die de achtentachtig toetsen bespeeld in het kalm en relaxed gespeelde ‘Feeling Sorry for Myself’ waarin Mick ons laat weten dat ondanks zijn positieve instelling er toch soms momenten zijn dat hij het zwaar heeft. Na de swingende shuffle ‘Touching Bass’ zorgt Alice Hasen met haar vioolspel voor het juiste sfeertje in ‘Darkness To Light’ dat gebaseerd is op ‘Slipping Into Darkness’ van het War album ‘The World is a Ghetto’ met daarnaast The Youngbloods song ‘Darkness, Darkness’ en de oude spiritual ‘Wayfaring Stranger’ als inspiratiebronnen, waarin het gemis van dierbaren en uiteindelijk de hoop om hen later weer te ontmoeten de achterliggende boodschap vormt. Brandon Santini laat zijn harp loeien in ‘My Mind Doesn’t Wander’, dit in schril contrast met de slow blues ‘Pieces Of The Past’ waarin Mick afscheid neemt van 2020, het jaar waarin zijn vrouw overleed en Mick besluit om van Mississippi naar een veel kleiner huis in Memphis te verhuizen en zodoende afstand moest doen van vele persoonlijke spullen, die in de loop der jaren verzameld zijn. Als geen ander weet Jeff Jensen met geweldig gitaarwerk deze song extra gevoelig te maken. Tijd voor de laatste gastmuzikant, Albert Castiglia die met het akoestisch gespeelde ‘Edge Of A Razor’, op intieme wijze het album komt besluiten.

Wederom een top album vol persoonlijk en gevoelig werk van Mick Kolassa, genieten van begin tot eind!

Track Listing:
01 Throwing Away These Blues