Mick Schafer Band – Back To The Blues

De Mick Schaver Band heeft Portland, Oregon als uitvalsbasis. Bandleider, zanger en gitarist Mick Schaver maakt op jonge leeftijd onderdeel uit van het plaatselijk kerkkoor en doet zo zijn eerste zangervaringen op. Zijn moeder die piano speelde en de jukebox, met singles van Sam Cooke ,Dave Clark 5, Kinks, Stones, Beatles, Doors, Ray Charles, Van Morrison, Santana, Richie Havens, Bob Dylan en Elvis Presley, die zijn vader had aangeschaft, mogen als eerste inspiratiebronnen worden gezien. Hij realiseerde zich al snel dat muziek een belangrijk onderdeel van zijn leven zal gaan uitmaken. Op zijn twintigste, we spreken dan over 1970/1971, reist hij naar Europa om daar voor fooien en maaltijden op te treden. Eenmaal terug in de States komt het besef dat hij niet van zijn muziek kan leven en besluit hij om een baan te vinden om in het dagelijks onderhoud te voorzien en voor een goede basis voor zijn geadopteerde zoon Chris te zorgen.

Maar wanneer Chris in 2000 in het leger gaat is het tijd om de muziek weer serieus op te pakken en sluit Mick Schafer zich aan bij de roots band Blackberry Jam. In 2017 neemt Mick het besluit om zich meer op blues te richten en verzamelt hij een aantal gerenommeerde bluesmuzikanten uit de Portland bluesscene om zich heen en is het tijd om zijn eerste bluesalbum ‘Back To The Blues’ op te nemen. De bezetting bestaat uit Jimi Bott en Johnny Moore op drums, bassist Timmer Blakely, violist Tom Esch en de twee gitaristen Ken Scandlyn en Jason JT Thomas, niet de minsten.

De negen songs die het album telt worden uitermate relaxed gebracht. Verwacht geen flitsende gitaarsolo’s maar veelal ingetogen begeleiding, dat soms zelfs naar country neigt zoals ‘Husband Blues’, waarin het viool- en slidespel dit sfeertje oproepen. Mick Schafer heeft een warme stem die zijn teksten op een bijna vertellende wijze brengt. Maar soms schiet de band ook even uit de slof, de krachtige shuffle ‘Don’t Wanna B Judged’ met stevig slidespel is hier een mooi voorbeeld van.

Kortom ‘Back To The Blues’ laat zich kenmerken als een uiterst relaxed gespeeld en sfeervol bluesalbum, waarop je de roots achtergrond van Mick Schafer zeker terug hoort komen.

01 Over In The Corner
02 If I Win Blues