Mike Zito – Resurrection

Ha, een nieuwe schijf van Mike Zito! Dat was mijn eerste gedachte toen dit schijfje op het bureau landde. Het was alweer een tijdje geleden dat we wat van hem hoorden – en da’s jammer, want de combinatie van blues en rock weet deze man als geen ander neer te zetten.

Toch heb ik deze schijf een behoorlijk aantal keren moeten luisteren voor ik mij een echt oordeel kon vormen. Het is Mike Zito, maar toch anders dan anders. Het rockt, de intensiteit ís er en toch wou ’t kwartje maar niet meteen vallen. Het kan zijn dat het aan de productie ligt, ik ben geen sound engineer, maar het geheel klinkt niet zo sprankelend als we gewend zijn. Wat weinig in het midden en het hoog, zeg maar.

Zelf zegt hij hierover: ’Ik heb altijd liedjes en muzikale ideeën in m’n hoofd. Sommige liedjes zijn niet meer dan een liedje, maar om de liedjes met overgave en echte emotie te zingen moeten ze iets voor me betekenen. Resurrection is zo’n album, het gaat over gevoel, over emotie en het is een erg persoonlijk album geworden.’

Het album is geproduceerd door David Z. met wie Zito nu al 7 albums heeft samengewerkt en die o.a. bekend is door een lange samenwerking met Prince. Ook niet de minste, zeg maar. De cover art is van de Zuid-Koreaanse Yool Kim die, volgens Zito, ’het gevoel van soul en licht na een strijd perfect heeft weten te raken’. Dat ben ik dan van harte met hem eens, de hoes lijkt in eerste instantie op graffiti, maar hoe langer je er naar kijkt hoe meer je ontdekt. Erg fraai.

Het schijfje bevat 11 tracks:
01 I’ll make love to you
02 Don’t bring me down
03 Dreaming of you
04 In my blood
05 Presence of the lord
06 When it rains
07 You don’t have me
08 Damned if I do
09 Running man
10 Evil
11 Resurrection

Terwijl ik dit stukkie schrijf draait het schijfje in de speler en ik moet zeggen dat het na een paar keer luisteren gevolgd door een kleine pauze wel steeds beter en lekkerder begint te klinken! Het gaat bij muziek toch om het gevoel dat je er bij krijgt en de intensiteit zit er gewoon in. Big time! Ik heb gehoord dat er een Europese tour in de planning zit voor 2022, ben dan ook heel, heel erg benieuwd hoe dit live gaat klinken!