Misty Blues – Weed ‘Em & Reap

Gina Coleman deed in de eerste helft van de 90’s in de  folk/rock band Cole-Connection haar eerste ervaring als zangeres op. Wanneer ze in 1999 de rol van gospel zangeres speelt in een Williamstown Theatre Festival productie wordt ze op het pad van de blues gezet. De hoofdrolspeler van het gezelschap, Rubin Santiago-Hudson laatt Gina Coleman weten dat haar stem uitermate geschikt is om classic blues te gaan zingen.

Met oud Cole-Connection leden gitarist Jason Webster en bassist Bill Patriquin formeert ze de eerste versie van de Misty Blues Band. Jason Webster is ondertussen vervangen door Seth Fleischmann, bassist Bill Patriquin, toetsenist Ben Kohn, drummer Rob Tatten en saxofonsist Aaron Dean maken sinds jaar en dag de band compleet. Ondertussen heeft de band al een flink aantal producties op hun naam staan, waaronder het album Between The Stacks met Charles Neville op saxofoon.

Maar tot nu toe zijn ze voor mij geheel onbekend gebleven en is hun tiende album Weed ‘Em & Reap mijn eerste kennis making met de band. Het album bevat alleen zelfgeschreven, en eigenlijk moet ik zeggen gecomponeerd materiaal, waaraan meerdere band leden hun steentje hebben bijgedragen. Gina Coleman beschikt over een krachtige, heldere zangstem, die af en toe lekker rauw kan klinken. Daarnaast beschikt ze over een aantal zeer getalenteerde muzikanten die ieder hun instrument beheersen, waardoor Weed ‘Em & Reap it muzikaal ijzersterk in elkaar zit en we eigentijdse blues voorbij horen komen die flink beïnvloed is door funk en soul, maar het is duidelijk dat de heren op jazz gebied ook zeker hun mannetje staan en dat alles zorgt ervoor dat Misty Blues een heel eigen sound heeft. Dat bewijst de band maar weer met Treat Me Like It Want, die met een reggae achtige beat het album afsluit. Kortom een zeer gevarieerd en verrassend album vol eigentijdse blues.

01 No More To Give
02 I Ain’t No Giving Tree
03 Blues Coaster