Natural Blues – Elementary Power

Norbert Egger, de frontman van Natural Blues en City Blues Connection beschreven we al eerder als een uiterst actieve man en dat blijkt een juiste constatering. Nog maar kort geleden besproken we op de website de uitgave ‘Extraordinary Times’. De afgelopen periode heeft Norbert Egger met zijn vaste bandleden bassist Alex Meik (bas), Hubert Hofherr (blues harp), Peter Bachmayer (drums) en Stefan Schubert (gitaar) en een aantal gastmuzikanten, Florian Speth (drums) en Michael Alf (piano), drie EP’s uitgebracht waarmee de band aandacht vraagt voor de Black Lives Matter beweging. De band liet zich met de song ‘Shame On You, Mr. Trump’ ook kritisch uit over de handelswijze van Donald Trump en zo blijkt Natural Blues oog en oor te hebben voor politieke en sociale vraagstukken.

De band is in 1982 in Hamburg als side project naast de City Blues Connection ontstaan, maar bleek al snel zo succesvol dat er uitgebreid werd getourd. Nu zo’n veertig jaar later heeft de band diverse bezettingswisselingen doorgemaakt en is zanger, gitarist Norbert Egger, nu opererend vanuit Beieren het enige originele bandlid. De stijl van Natural blues laat zich omschrijven als een goede mix van Mississippi Delta blues en elektrische Chicago blues, met af en toe een flinke knipoog richting moderne blues-rock.

De zojuist uitgegeven cd ‘Elementary Power’ is het eerste full album van de band. De tracks komen we tegen op de drie eerder verschenen EP’s en zijn op ‘Elementary Power’ tot één geheel samengebracht. Een aantal tracks (Muddy Waters, Three O’Clock In The Morning en de twee uitvoeringen van Leave You In The Norning) zijn op nieuw opgenomen, de tracks van de EP ‘Shame On You, Mr. Trump’ hebben een remix meegekregen. En ook nu weer gaat een deel van de opbrengst, zowel van de cd verkoop als van de streamingdiensten naar de Black Lives Matter beweging. Op de website van Norbert Egger meldt de band vol trots dat er alleen al in november en december meer dan 30.000 streams zijn geteld.

Een schijf vol heerlijke ongecompliceerde blues, dat een breed publiek zal aanspreken.

Track List:
01 Leave You In The Morning (Single Version)