Nico Brina – Boogie Me Up

Nico Brina zit al ruim dertig jaar in het vak. Deze vinger vlugge pianist lijkt onuitputtelijk en heeft nog steeds een tomeloze energie. Keer op keer weet hij met ijzersterk materiaal op de proppen te komen. Na BoogieFul, zijn eerste solo album uit 2017, dat volledig uit eigen materiaal bestaat heeft hij al weer tijd gevonden voor een opvolger Boogie Me Up. Dit is ondertussen zijn vijftiende uitgave, waarop we weer twaalf stukken tegenkomen die van eigen hand zijn. En als we het dan toch over feiten hebben, in drieëndertig jaar verzorgde Nico meer dan drieduizend optredens in zestien verschillende landen, waardoor hij toch meer dan één miljoen kilometer in de tourbus heeft gezeten.

Wanneer je een kijkje neemt op de website van Nico Brina kom je drie kern termen tegen die voor deze begenadigde zanger/pianist staan. Boogie Woogie Power, Rock ’n Roll Show en Blues Feeling en dat is precies wat deze nieuwe uitgave kenmerkt. Zoals gezegd veel eigen werk op dit album, alleen Good Rockin’ Tonight van Ray Brown, Clap Hands van Tom Waits en Why Did You Kiss Me Last Night van Lucky Wüthrich kent andere tekst dichters. Nico Brina trapt af met het vrolijk klinkend en vlot gespeelde piano blues Boogie Me Up, waarmee de toon meteen is gezet. Heerlijke, in de beste New Orleans traditie gespeelde tracks als Lazybones, Tomorrow Can Come en Calypso Boogie met een Zuid Amerikaanse twist volgen wervelende boogies als Barrelhouse Mice Race en Boogie Woogie in een sneltrein vaart op. Maar ook poppy getinte tracks, Al Capone en Headhunter, lijken door hun structuur iets lichtvoetiger zonder de blues en boogie overigens uit het oog te verliezen. Nico Brina wordt op dit album enkel alleen ondersteund door een drummer, Tobie Schram, die een solerende rol toebedeeld krijgt in het groovy gespeelde C Jam Boogie. Hij heeft zeker een toegevoegde waarde, door zijn ritmisch en subtiel drumwerk swingt de zaak als een trein.

Kortom weer een wervelende uitgave op het Duitse Stormy Monday Label van deze fenomenale pianist en entertainer, die iedere keer weer opnieuw weet te verrassen met zijn ultieme blues feeling, vingervlugge Boogie Woogie Power en aanstekelijke Rock ’n Roll show.

01 Boogie Me Up
02 Good Rockin’ Tonight
03 Dancing Mosquito