Nico Duportal & his Rhythm Dudes – Guitar Player

Eind jaren negentig is er een behoorlijk actieve Europese bluesscene met bands als Knock-Out Greg & The Blue Weather uit Zweden, de Duitste B.B. and The Blues Shack en The Electric Kings uit België. Bands die allemaal voor goed gevulde zalen zorgen en een vaste schare fans om zich heen weten te verzamelen. Dit gegeven inspireert Nico Duportal een Franse muzikant, Parijs om precies te zijn, die veel naar artiesten als Oscar McLollie, Doc Starkes, Johnny Guitar Watson, Larry Williams, Little Richard, Ike Turner enzovoort heeft geluisterd. Rockin Rhythm & Blues, Rock ‘n Roll en Swingin’ Blues inspireren hem enorm en deze stijlen zijn dan ook het uitgangspunt van zijn brede repertoire opbouw.

Al snel neemt hij met zijn band de Rhythm Dudes zijn eerste albums op. In 2009 verschijnt Meet Me In The Basement, een album dat in eigenbeheer wordt uitgebracht. In 2011 verschijnt het goed ontvangen Goin’ Back To Ya, ook dit album wordt nog in eigenbeheer uitgebracht. De band weet met deze twee producties de nodige aandacht op zich te vestigen en het een en ander zorgt voor een zeer goed gevulde agenda. Na uitgebreid het Franse club en festival circuit van hun swingende muziek te hebben voorzien is het tijd om hun werkgebied te vergroten. Optredens volgen in België, Nederland, Duitsland, Luxemburg, Scandinavië, Groot-Brittannië, Spanje, Italië en zelfs Australië en Californië. Dit alles blijft uiteraard niet on opgemerkt bij de bekende bookingsbureau’s en al snel wordt de band gevraagd om Amerikaansse bluesartiesten te begeleiden tijdens hun Europese tournees, zo voorzien Nico Duportal & his Rhythm Dudes artiesten als Lynwood Slim, Mitch Woods, Wanda Jackson, R.J Mischo, Roddy Jackson en Junior Watson van hun vakkundige begeleiding.

In 2014 en 2015 besluit Duportal zelf maar eens de Oceaan over te steken om in California diverse club optredens te verzorgen. Een ontmoeting met Mark Tortorici & The Hollywood Combo lijdt tot een optreden met de legendarische saxofonist Big Jay McNeely. Een ander hoogte punt is een optreden op een festival in Las Vegas waar Nico Duportal samen met Tommy Harkenrider & The Memphis Kings geboekt staat. Een uitnodiging van de Mannish Boys, een band rond Sugar Ray Rayford, Kim Wilson, Jimi Bott, Willie J. Campbell, Ron Dziubla, Fred Kaplan, Mike Welsh en Kid Ramos voor een cd opname voor Delta Groove records, levert een bijdrage van Nico Duportal aan de cd Wrapped up and Ready van de Mannish Boys op. Ondertussen is Nico Duportal & his Rhythm Dudes een gevestigde naam in het circuit geworden en heeft de band zich verbonden aan een label. In 2013 brengt de band Real Rockin’ Papa op het Crazy Times Records label uit.

Hoofdzakelijk eigen nummers op Guitar Player (Rhythm Bomb Records), slechts een paar geleende tracks, Oh Baby van Junior Watson, Big Mary’s van P. Latimore, Oh Oh van Eddie Bo en Paul Gayton en Much Later van Ike Turner. Songs die perfect passen bij de authentieke stijl waarin Duportal speelt, een fraaie combinatie van Rhythm ’n Blues, oude stijl Rock ’n Roll en Westcoast Blues. Nico Duportal beschikt over een ijzersterke band die hem ultiem begeleiden. De solide ritme sectie bestaat uit bassist Thibaut Chopin en Pascal Mucci op drums. Naast Arnaud Desprez en Alex Bertein, respectievelijk op tenor- en baritonsaxofoon maakt de uitstekende toetsenist Olivier Cantrelle onderdeel van de band uit. Guitar Player is een zeer gevarieerde cd geworden met uitstekend gitaarwerk van Nico Duportal, die een T-Bone Walker, Kid Ramos en Bill Jennings gerelateerde sound uit zijn gitaar haalt. Daarnaast beschikt de man ook nog eens over een zeer plezierige stem en vakkundig songwriters talent. Guitar Player, een cd die naar meer smaakt en die zit eraan te komen Dealing With My Blues.

01 When I’m Gone
02 Lost In The Game
03 Polish Woman