NO blues – Oh Yeah Habibi

Ook na 10 jaar is de band nog springlevend. De opvolger van ‘Kind of No blues’ staat als een huis. De muziek is misschien wat toegankelijker geworden. In mij oren klinkt het iets Westelijker zonder de ‘arabicana’ los te laten.

Er wordt geopend met een prachtig instrumentaaltje ‘Into the caravan’ en dat smaakt naar meer. En je wordt op je wenken bediend door nummer twee ‘Imta’ waar de zang voor rekening komt van Anne-Maarten en Haytham. Op ‘Doubt’ mag op de heerlijke arabicana klanken Ad van Meurs zich vocal uiten met op de achtergrond Ankie Keultjes. Het is ook mooi om te horen dat de band de hedendaagse beslommeringen niet schuwt. In ‘Two trains’ en ‘Gods move’ durven zij het religieuze te bespreken en in ‘Exodus’ en ‘The world keeps turning’ komt het vluchtelingenprobleem aan de orde. Niets dan lof om ook dit aan te kaarten en niet de andere kant op te kijken. Het is een prachtig album geworden met, als je over uitschieters kunt praten, een bijzonder mooie titeltrack ‘Oh yeah Habibi’ waarbij wederom Anne-Maarten en Haytham de zang voor hun rekening nemen.

De klanken van gitaar, ud, contrabas en percussie klinken zo mooi puur op dit album, een streling voor het oor. En dan wordt de arabicana ook een enkele keer zo mooi vermengt met strakke bluesschema’s, het kan gewoon niet op. Muzikaal en tekstueel één van de betere albums van dit jaar.

Voor wie niet bang is voor niet-alledaagse muziek is dit een aanrader die je muzikale horizon verbreed.