Pascal Bokar – American Trails

Pascal Bokar Thiam komt in Parijs ter wereld maar groeit op in Mali en Senegal. Hij studeert aan de National School of Arts in Dakar, dat later een vervolg krijgt aan het National Conservatory van Nice, Frankrijk. Uiteraard zullen de West Afrikaanse muziek invloeden altijd deel blijven uitmaken van zijn muzikale benadering. Al is het maar door het gebruik van de typische instrumenten uit deze streek als de Ngoni (banjo) oen Balafon (xylofoon).

Ondertussen woont hij in Amerika en mocht hij al de pretentieuze Jim Hall Jazz Master Award for Guitarists, uitgegeven door het Berklee College of Music in Boston, MA in ontvangst nemen. Hij speelde met legendarische jazz muzikanten als Dizzy Gillespie, Donald Byrd, Donald Bailey en Donald Brown, ontving in 1999 de Master’s Degree from Cambridge College, Massachusetts en zeven jaar later zijn Doctoral Degree Summa Cum Laude from the Graduate School of Education of the University of San Francisco, California. Een muzikaal goed onderlegd man blijkt wel.

Ondertussen nam hij vijf albums op Beyond the Blue Sky, Yone Bi, Savanna Jazz Club, Guitar Balafonics en vrij recent American Shores. Daarnaast schreef hij het goed ontvangen boek From Timbuktu to the Mississippi. Momenteel heeft Pascal Bokar twee ensembles, de Pascal Bokar AfroBlueGrazz Band en zijn Pascal Bokar AfroJazz ensemble.

Van de eerste, de AfroBlueGrazz Band is zojuist het album American Trails verschenen, of moet ik zeggen EP omdat er slecht zes nummers op de schijf staan. Als geen ander weet Pascal Bokar jazz, blues en West Afrikaanse muziek met elkaar te verweven. In de Savanna Jazz studio in San Carlos, California heeft hij met een lijst aan muzikanten aan de opnames gewerkt. De mix en mastering heeft plaatsgevonden in de Greaseland Studio in San Jose, California door niemand minder dan Kid Anderson, zijn naam duikt iedere keer maar weer op!.

Bokar trapt af met een funky versie van Otis Spann’s The Blues Don’t Like Nobody, die vooral op vocaal gebied in combinatie met zijn uitzonderlijk gitaarspel een eigen bewerking krijgt. Pascal Bokar ‘zingt’ veelal gelijk op met zijn gitaarriffs, waarbij de gelijkenis met Al Jarreau niet ver weg is, dit gegeven, dat hij veelal door de songs heen doortrekt drukt een behoorlijke stempel op de muziek. De daaropvolgende track I Wanna See You In My Dreams neigt meer naar relaxte soul. In de eerste songs deelt Pascal Bokar de zang met gastvoacaliste Paula Harris en gaat zo het duet met haar aan, zo ook het uiterst vlot groovende funky nummer I Can Tell. Carabische, zeg maar gerust Calypso klanken klinken door in Your Smile Inside My Light om vervolgens weer een zeer funky groove in te zetten wat de basis is voor Let It Groove All Night Long. Pascal Bokar besluit met het swingende Everytime I See You There, waarin hij ondersteuning krijgt van een flink aantal backingvocalisten.

Kortom een variant op blues, die niet direct voor puristen is bedoeld maar een bredere kijk op het genre laten zien. Pascal Bokar Thiam weet op fascinerende wijze blues-, jazz- en wereldmuziekelementen te combineren.

1 The Blues Don’t Like Nobody
2 I Wanna See You In My Dreams
3 I Can Rell