Peter Driessen – Talking About It

De in Hilden, Duitsland wonende zanger/gitarist Peter Driessen mag hier voor het grote publiek nog redelijk onbekend zijn, toch heeft deze man al een redelijke staat van dienst. Op 15 jarige leeftijd begon de in Oberhausen (Noordrijn-Westfalen) geboren Driessen gitaar te spelen toen hij de Beatles en de Rolling Stones op de radio hoorde. Zwaar onder de indruk van de klanken van de gitaar, besloot hem zelf dit instrument op te pakken. Zoals zovelen, dagelijks oefenen tot bloedens toe, om grip op dit instrument te krijgen. Al snel had hij de basisbeginselen in de vingers en was het tijd om zich aan te sluiten bij een bandje uit de buurt. Hij luisterde in die tijd naar radio Caroline en Radio Hilversum waar hij de muziek van Jimi Hendrix en Fleetwood Mac met Peter Green oppakte.Zijn gitaarstijl zou zich verder ontwikkelen in de band Countdown, waarin ook, de later bekende tv komediant Jürgen Triebel als zanger actief was.

Naast actief muzikant houdt Driessen zich bezig met muziekonderricht. Hij mag de gitaarvirtuoos Gregor Hilden tot een van zijn leerlingen rekenen. Later zullen hun paden elkaar nog diverse malen kruisen in combinatie met o.a. harpist Matt Walsh. Peter Driessen was zeer goed bevriend met de legendarische Alexis Korner. De Amerikaanse gitarist/songwriter/producer Rick Derringer noemde Driessen “een van de beste gitaristen van Europa”. Voor Driessen is blues een zeer serieuze zaak, zijn blues komt niet uit zijn hoofd maar uit het diepst van zijn hart. Zijn blues ligt het dichts bij de Chicago blues uit de eerste helft van de vorige eeuw.

Opnemen is een wel overwogen proces, dat niet aan het toeval wordt overgelaten. Zorgvuldig geeft hij zijn nummers kleur, door in verschillende ruimtes met verschillende gitaren op te nemen. Dit kost enorm veel tijd en bemoeilijkt soms het mix en mastering proces. Peter Driessen brengt bij voorkeur zijn muziek in eigenbeheer uit. Hij hoeft dan geen concessies te doen, maar houdt alles in eigen hand. Regelmatig verschijnt er een schijf van hem. In 2001 Right Feeling, Wrong Woman gevolgd door Pick It Up in 2002 en A Sharper Twang, met gasten als Jens Filser en Gregor Hilden in 2007. Sixtified is zijn voor laatste plaat en verscheen in 2012.

De cd Talking About It bevat 19 zelf geschreven songs en heeft hij ingespeeld met Bob Bresser op de bas, drummer Klaus Esser en Thomas Verbeck op de toetsen. De cd is in de oefenstudio van de band vastgelegd en heeft een heerlijke livesound. Gelijk al bij het eerste nummer My Baby’s So Damn wordt het duidelijk dat we hier niet met een gitarist van doen hebben die alle ruimte vol speelt. Nee, Peter vult zijn gitaar partijen wel overwogen en zeer gedoseerd in. Life After Midnight is een kalme shuffle, kleur gegeven met heerlijke gitaarlicks. In My Night’s A Ship wordt een relaxte rumba ritme ingezet, ook hier weer ontspannen gitaarwerk van Driessen. Hoewel alle teksten door Driessen zelf geschreven zijn, hoor je toch her en der duidelijk waar zijn inspiratie bronnen liggen. Bang, Bang, Bang, Bang doet wel erg sterk denken aan een nummer van John Lee Hooker. Erg is dat niet, want Peter Driessen zet zo’n zong toch weer naar zijn eigen hand. Het hele album ademt een ontspannen sfeer uit, zoals ook J.J. Cale en Tony Joe White hun albums kunnen opbouwen. Hoewel de cd live is opgenomen in het oefenstudio van de mannen, heeft Driessen toch hier en daar wat sologitaar- en zangpartijen ingedubd. Zoals in I Ain’t Gonna Hold You Back, waarin hij zijn stem dubbelt, wat een niet onaardig resultaat oplevert. Driessen beschikt over een redelijk donkere, hese stem, die prima aansluit bij zijn relaxte manier van spelen. De song Little Woman wordt voorzien van een reggae beat, die lekker loom gespeeld wordt. De rocker Have You Seen My Baby besluit deze cd van een fijne muzikant, die door een hechte backing band wordt ondersteund. De eerste nummers voor een opvolger liggen al klaar en zullen waarschijnlijk in de loop van het jaar op cd verkrijgbaar zijn. Een actieve bluesman, die iedere keer weer met mooi materiaal voor de dag komt.

01: My Baby’s So Damn Hot
02: No No No No One
03 :Life After Midnight