Peter Driessen – Visit The Woman In The Moon

Een tijdje geleden was Peter Driessen te gast op de Sunday evening blues jam in Assen. Op zijn destijds recent uitgeven album Talking About It, waaraan Bluesnrootscorner al aandacht heeft besteed, is zijn ontspannen wijze van spelen al hoorbaar, maar live komt dit nog beter tot zijn recht.

Toch nog even een introductie van de man. De in Hilden, Duitsland wonende zanger gitarist Peter Driessen mag hier voor het grote publiek nog redelijk onbekend zijn, toch heeft deze man al een redelijke staat van dienst. Op 15 jarige leeftijd begon de in Oberhausen (Noordrijn-Westfalen) geboren Driessen gitaar te spelen toen hij de Beatles en de Rolling Stones op de radio hoorde. Zwaar onder de indruk van de klanken van de gitaar, besloot hem zelf dit instrument op te pakken. Zoals zovelen, dagelijks oefenen tot bloedens toe, om grip op dit instrument te krijgen. Al snel had hij de basisbeginselen in de vingers en was het tijd om zich aan te sluiten bij een bandje uit de buurt.

Hij luisterde in die tijd naar radio Caroline en Radio Hilversum waar hij de muziek van Jimi Hendrix en Fleetwood Mac met Peter Green oppakte. Zijn gitaarstijl zou zich verder ontwikkelen in de band Countdown, waarin ook, de later bekende tv komediant Jürgen Triebel als zanger actief was. Naast actief muzikant houdt Driessen zich bezig met muziekonderricht. Hij mag de gitaarvirtuoos Gregor Hilden tot een van zijn leerlingen rekenen. Later zullen hun paden elkaar nog diverse malen kruisen in combinatie met o.a. harpist Matt Walsh. Peter Driessen was zeer goed bevriend met de legendarische Alexis Korner. De Amerikaanse gitarist/songwriter/producer Rick Derringer noemde Driessen “een van de beste gitaristen van Europa”. Voor Driessen is blues een zeer serieuze zaak, zijn blues komt niet uit zijn hoofd maar uit het diepst van zijn hart. Zijn blues ligt het dichts bij de Chicago blues uit de eerste helft van de vorige eeuw.

Opnemen is een wel overwogen proces, dat niet aan het toeval wordt overgelaten. Zorgvuldig geeft hij zijn nummers kleur, door in verschillende ruimtes met verschillende gitaren op te nemen. Dit kost enorm veel tijd en bemoeilijkt soms het mix en mastering proces. Peter Driessen brengt bij voorkeur zijn muziek in eigen beheer uit. Hij hoeft dan geen concessies te doen, maar houdt alles in eigen hand. Regelmatig verschijnt er een schijf van hem. In 2001 Right Feeling, Wrong Woman gevolgd door Pick It Up in 2002 en A Sharper Twang, met gasten als Jens Filser en Gregor Hilden in 2007. Sixtified in 2012 en Talking About It in 2016.

Nu ligt daar Visit The Woman In The Moon met 16 songs waarvan hij 15 stuks zelf geschreven heeft en waarvan slechts Portland Town (Derroll Adams) te boek staat als cover, maar dan wel een die niet rechtstreeks voor de hand ligt. Voor de opnames van Visit The Woman In The Moon komen Willi Kissmer (gitaar), Jochen Eminger (bass), Harry Kleiner (drums), Hans Georg Leven (drums), Georg Mahr (organ, piano) en Ada Reha (harmonica) hem in wisselende samenstelling ondersteunen. Helaas heeft Willi Kissmer de release van het album niet meer mee mogen maken, hij overleed eind juli, nog voor de opnames tot een eind zijn gekomen. Dat maakt het album nog specialer voor Driessen, waarop hij aftrapt met de groovy shuffle I’ll Visit My Dad At Home. Peter weet met zijn iets lijzige, maar vooral relaxte zangstem met een rauw randje een mooie sfeer neer te zetten. Nergens gaat hij zich te buiten aan snaren racerij, nee zijn noten zijn weloverwogen gekozen en met veel gevoel op tape gezet. Driessen wisselt shuffles (Natural And True, Chilli Wine, Come Back Baby en Burn The Name Off My Door), die net allemaal even een andere benadering krijgen af met groovy stukken als Heavey Rider, Big Whale, Portland Town en het funky klinkend She’s An Angel. Good Morning Blues drijft op een heerlijk Zuid Amerikaans ritme en zo ontstaat er voldoende variatie op deze uitgave.

Peter Driessen laat ons op Visit The Woman In The Moon bijna tachtig minuten genieten van zijn ontspannen benadering van de blues, waarbij hij het pad van de authentieke Chicago blues nooit ver heeft verlaten. Genieten van begin tot eind!

01.I’ll Visit My Dad At Home
02.Heavy Rider
03.Big Whale