Randy Casey – I Got Lucky

De aanschaf, of eigenlijk het opnieuw verkrijgen van zijn1969 Gibson Les Paul Custom waarop hij in zijn tienerjaren gitaar heeft leren spelen zet de in Minneapolis, Minnesota geboren zanger gitarist Randy Casey aan tot het maken van het album I Got Luky. Deze gitaar, die feitelijk eigendom van de buren van Casey is, die het instrument ooit aan Rick Nielsen van Cheap Trick hebben verkocht, die vervolgens Randy Casey de mogelijkheid heeft geboden om de gitaar weer in zijn bezit te krijgen, geeft heel veel inspiratie tot songwriting. Het materiaal rolt hem als ware zo uit de vingers en het duurt niet lang totdat er genoeg nummers voor handen zijn om er een hele cd mee te kunnen vullen.

Randy Casey grossiert het liefst met slidespel, een techniek die hij tot in de finesses beheerst, maar ook het traditionele spel is bij Casey in goede handen. Op de openingstrack Bed Bug Blues etaleert hij meteen op een stevige wijze zijn fenomenale slide technieken. Dan klinkt de titeltrack I Got Lucky met zijn reverb effecten een stuk kalmer, maar zeker niet minder. Ook zonder slide op de vingers staat deze veelzijdige gitarist zijn mannetje blijkt wel uit de bluesrock ballad Six Feet Of Rain. Maar in de achtmaten shuffle Little Weed en de bluesrock shuffle Strange is hij weer danig in de weer met het stalen, dan wel glazen pijpje en denderen de slide klanken weer heerlijk uit de speakers. One Step Ahead lijkt zo van een Rolling Stones album getrokken, deze vlotte rocker, die prima in het gehoor ligt kent sterke gelijkenissen met Honky Tonk Woman van de eerder genoemde band. Het akoestische fingerpicking werk in That Train geeft het nummer een country feel mee, om vervolgens in de twee stevige southern rock nummers The New Old Landlord Blues en Broken Arm Blues de slide weer te laten spreken. Met het iet authentieker klinkend Racing Stripes komt I Got Lucky tot zijn eind.

I Got Lucky is eengevarieerd album geworden. Een album voor slide liefhebbers, met een ietsruimere kijk op de blues.

• 01 BED BUG BLUES 3:54
  • 02 I GOT LUCKY