Reverend Nathon – Volume 1

Nathon Dees, geboren in Sheldon, Texas begint op 17 jarige leeftijd aan een muzikale carrière in de band Texas Metal. Zoals de naam van de band al manifesteert de band zich binnen de heavy metal scene, maar tegenwoordig ligt zijn focus op wat hij zelf ‘Texas Outlaw Blues’ noemt. U begrijpt het, zijn ruige imago heeft Nathon Dees nog lang niet van zich af geschud. Stevige blues in combinatie met rock & roll en Southern rock is wat de klok slaat. De huidige bezetting bestaat naast zanger gitarist Nathon Dees, uit bassist en producer Teagan Shunkwiler en drummer Gary Delz. Tegenwoordig is Marble Falls, Texas de uitvalsbasis van deze formatie. Een klassiek blues rock trio en het is dan ook niet zo vreemd dat Nathon Dees Billy Gibbons van ZZ Top als een van zijn grootste inspiratie bronnen noemt, maar ook Freddie King heeft zeker invloed op het spel van Nathon gehad.

Alle songs op het debuut album ‘Volume 1’ zijn van eigen hand. De opnames van het album zijn in de DUP studio in Burnet, Texas vastgelegd. Teagan Shunkwiler wordt op de hoes als engineer genoemd, de bassist van dienst is Aaron Dees, ongetwijfeld een familielid van de naamdrager van de band. De band trapt af met ‘Darker Side Of Blues’ een stevige Texas shuffle in de stijl van ‘That Little Ol’ Band from Texas’. Met het groovy gespeelde ‘I Find Hope’ lijkt de band ineens op een totaal ander spoor te zitten. Nog steeds stevig maar met het haast rappend zingen van Nathon Dees klinkt het ineens zeer modern. Maar ook iets rustiger werk op dit album zoals ‘A Love Like Yours’, ‘Way It Could Have Been’ en de ballad ‘Authem Breeze’. Zoals het een goede Southern rockband betaamt ontbreekt de slide niet en schuift Nathan Dees het metalen/glazen kleinood om zijn vinger voor de nummers ‘Goin’ Fishin’ en ‘Walking On’, maar ook zonder slide blijft de band op Southern Rock gebaseerde bluesrock brengen en zo besluit het album met ‘Deep’ en ‘Colden Key’ in deze stijl.

‘Volume 1’ van Reverend Nathon laat zich het best omschrijven als een album vol spierballen blues en Southern rock voor de liefhebbers van het stevige werk, gespeeld door een band die op zijn tijd toch de gevoelige snaar weet te raken.

01 Darker Shade Of Blues
02 I Find Hope Again
03 Bi-Polar Blues