Ronchi, Wendling & Maas – Soul Mining

Niet zo lang geleden kreeg ik het album Sanctuary van Bryan Lee in handen. Een album waarop hij zijn religieuze boodschap uitdraagt en nu ligt daar Soul Mining van Ronchi, Wendling en Maas, die voor dit album een aantal gospel en spirituals van onder andere Blind Willie Johnson, Son House en Mississippi John Hurt onder handen hebben genomen.

Zanger Gitarist Stefano Ronchi, zoals de naam al doet vermoeden, van Italiaanse afkomst heeft voor dit project de krachten gebundeld met contra-bassist Klaas Wendling en drummer Micha Maass.

Stefano Ronchi, die ook bekend is onder de naam Slidin’ Wolf is een gepassioneerde gitarist die het liefst grasduint in het repertoire uit de twintiger en dertiger jaren, waarbij je moet denken aan Delta blues, Piedmont blues, oude spirituals, stomp en swamp klanken. Zoals zijn bijnaam al aangeeft ligt zijn hart bij het slide spel. Klaas Wendling speelt al heel wat jaartjes in The Baseballs, waardoor hij te boek staat als rockabilly bassist, maar feitelijk is hij gepokt en gemazeld in de vroege Chicago blues en zijn Willie Dixon en Ernest ‘Big’ Crawford zijn grote voorbeelden.

Micha Maass behoeft eigenlijk geen nadere introductie, deze met diverse German Blues Arward voor beste drummer onderscheiden slagwerker, die in Berlijn vertoeft is in het dagelijks leven muzikant, producent, organisator, netwerker en drumleraar. Hij deelde het podium en werkte in de studio met Mike Greene, Little Willie Littlefield, Henning Pertiet, Paul Orta, Vince Weber, Steve ‘Big Man’ Clayton, Jan Preston en de Crazy Hambones. Nu is hij de drijvende factor achter dit collectief, dat op uitnodiging van producent Ulf Drechsel als eerste blues formatie in de RBB Studio in Berlijn zijn uitgenodigd om opnames te komen maken.

Al jaren ligt de focus van RBB Kulturradio op jazz muziek, maar voor Ronchi, Wendling em Maas wordt er graag een uitzondering gemaakt. Dit alles heeft geresulteerd in het album Soul Mining. Dat we het hier met authentieke blues van doen hebben blijkt meteen wel uit de openingstrack You Gonna Need Somebody On Your Bond (Blind Willie Johnson). Hier zijn geen snelheidsduivels aan het werk maar muzikanten die met weinig noten een heerlijke sfeer weten neer te zetten. Stefano Ronchi beschikt over een zeer relaxte stem met een heerlijke timing, die ook overeind blijft wanneer er een tandje bij gaat zoals in Get Right Church. Maar ook eigen materiaal, de door Stefano Ronchi Antonelli geschreven gospel Have Mercy sluit naadloos aan op de zorgvuldig gekozen covers. Death Letter Blues van Son House kent een iets steviger uitvoering, dit wordt mede veroorzaakt door het gedreven slidewerk van Ronchi. Het daarop volgend The House Of The Rising Sun ken je bijna niet weer terug, deze uiterst gevoelige en met een jazzy benadering gebrachte uitvoering ontdoet zich volledig van het kampvuur imago dat deze song met zich mee draagt. En ook Slim Harp’s Hip Shake wordt middels een vlot arrangement volledig naar eigen hand gezet en lijkt in die zin niet meer op de versies die we gewoonlijk voorgeschoteld krijgen. Met het folky gespeelde (You Got To Walk) That Lonesome Valley van Mississippi John Hurt keren we tot besluit nog even terug naar het gospel en spirituals repertoire.

Soul Mining is wederom een schot in de roos van het Duitse Stormy Monday label, dat iedere keer weer met pareltjes uit eigen land op de proppen weet te komen. Verrassend hoe Ronchi, Wendling en Maas een aantal klassiekers naar eigen hand weten te zetten. Genieten van begin tot eind. En….draai het luid af zou ik zeggen, dan komen de instrumenten nog meer tot zijn recht!!

1. You Gonna Need Somebody On Your Bond
  2. Get Right Church
  3. Have Mercy