Rusty Ends & Hillbilly Hoodoo – The last Of The Boogiemen

Rusty Ends & Hillbilly Hoodoo stellen in hun biografie dat ze de ware link zijn tussen de rock en blues uit de jaren vijftig en zestig en de hedendaagse benadering van de stijl zijn en dat is niet geheel onterecht. Op de zojuist verschenen cd The Last Of The Boogiemen weten ze op geraffineerde wijze moderne rap elementen aan authentieke blues, rockabilly en swing te verbinden.

Rusty Ends heeft het vak als muzikant geleerd door in zijn tienerjaren in de vele cafe’s en bars op te treden die aan de Dixie Highway, die Louisville, Kentucky en Fort Knox met elkaar verbindt op te treden. Daar speelde hij een combinatie van blues, soul en country muziek om de passerende soldaten, bikers, arbeiders en werkende vrouwen te entertainen, veelal omgeven met topless danseressen die voor het nodige sfeertje zorgden.

In 1969 maakt Rusty zijn eerste plaatopnames met zijn band Cooper ’n Brass in de studio van Sam Phillips in Memphis. De single Does Anybody Really Know What Time It Is oogst de nodige successen en wordt een regionale hit. Begin jaren negentig besluit Rusty zich te richten op zijn eerste liefde…de blues en formeert de band Rusty Spoon Blues Band en begeleidt hij de Shireless, the Drifters, Bobby Lewis, the Coasters, the Marvelettes en de Little River Band en verzorgt daarnaast studiowerk voor Kelly Richery, Bobbie Barlett, Wayne Young en Eddie Kirkland.

Rond 2010 wordt het stil rond Rusty, die zich dan volledig terug heeft getrokken uit de muziekscene, vijf jaar later maakt hij zijn rentree wanneer zijn vriend David Zirnheld hem vraagt om samen de kerkdienst muzikaal te ondersteunen. De vonk slaat weer over en Rusty is volledig terug en formeert met zijn vriend en bassist Uncle Dave Zimheld Rusty Ends & Hillbilly Hoo Doo. In Gene Wickliffe vinden beide mannen de juiste drummer waarmee ze hun mix van blues en rockabilly vorm kunnen geven.

Op The Last Of The Boogiemen wisselen swingende shuffles (Cheap Wine, Unholly Roller en Sinner’s Strutt)  en  vlotte rockers (Rockabilly Boogie, Cottonmouth Rock en Midnight Angels) elkaar op aangename wijze af. En zoals gezegd, rap elementen op het groovy Hillbilly Hoodoo waarmee de band aantoont uiterst flexibel te zijn. Tenor saxofonist Gary Falk komt het trio op Let Me Cross Your Mind en de openingstrack Cheap Wine met scheurende riffs ondersteunen. Maar ook relaxed groovy werk als de ballad  I Forgot To Say I love You en Stilletto Heels and Fishnet Hose siert deze cd met twaalf veelal korte tracks, die een speelduur heeft van ruim achtendertig minuten.

The Last Of The Boogiemen is een uiterst onderhoudend album geworden, dat zeer relaxed is ingespeeld en tot de eenvoud is teruggebracht door het gebruik van een minimum aan instrumenten. Een absolute aanrader.

Tracklisting:
01 Cheap Wine
02 Unholy Roller