Savoy Brown – City Night

Savoy Brown gaat al sinds mens heugenis mee, in de internationale bluesscene dan wel te verstaan. Sinds het ontstaan in 1965 timmert deze band onafgebroken in regelmatig wisselende bezettingen aan de weg. Gitarist Kim Simmonds richt dat jaar samen met harmonicaspeler John O’Leary de Savoy Brown Blues Band op. De naam wordt ontleent aan het Amerikaanse platenlabel Savoy records. In 1967 verschijnt hun debuut album Shake Down, een Chicago blues gerelateerd album. Een jaar later touren ze met John Lee Hooker door het Verenigd Koninkrijk.

De band kent door de jaren heen enorm veel bezettingswisselingen. De huidige formatie bestaat naast zanger gitarist Kim Simmonds (5 december 1947)uit bassist Pat DeSalvo en drummer Garnet Grimm. De band is met de uitgave van City Night aan zijn veertigste album toe. Al sinds de jaren zeventig lijkt de band meer waardering te oogsten in de United States dan in het Verenigd Koninkrijk. Niet zo gek dat het zojuist verschenen City Night op het Quarto Valley Record label uit California verschijnt.

Dat Kim Simmonds na al die jaren nog niets aan power heeft ingeboet blijkt wel uit de openingstrack Walking on Hot Stones. Stevige rockende riffs, die met solide slidepartijen worden aangevuld. Dat de Chicagoblues uit de begin periode heeft plaats gemaakt voor stevige op rock gebaseerde blues is uiteraard een bekend gegeven. Simmonds voelt zich als een vis in het water bij dit genre, hij weet zijn rockende blues net iedere keer even weer een andere wending te geven, waardoor er geen moment van verveling optreedt. Na de stevige rocker Don’t Hang Me Out To Dry weet hij het in Payback Time met een reggae achtig slaggitaarpartij het net iets luchtiger aan te pakken om vervolgens In Red Light Mama de slide weer zijn werk te laten doen. Door de jaren heen kende Savoy Brown vocalisten als Brice Portius, Chris Youlden, Dave Walker, Jackie Lynton, Stan Webb, Ralph Morman, Speedo Jones, Phil McCormack en Nathaniel Peterson. Tegenwoordig neemt Kim Simmonds deze taak volledig zelf waar en dat doet hij zeker niet onverdienstelijk. Uiteraard is zijn excellent gitaarwerk zijn sterkste troef, van funky grooves (Neighborhood Blues) is het voor Simmonds maar een kleine stap naar gevoelige ballads (Selfish World). De titel track van deze cd City Nights staat als een huis, in deze, op een stevig shuffle fundament leunende track pakt Kim Simmonds nog even flink uit op de zes snaren. Het daarop volgend Hang In Tough drijft op een stevige Bo Diddley achtige beat, maar dan wel van het stevigste soort, die ook nog eens aangevuld worden met intens slidewerk. Kim Simmonds besluit City Night met de stevige en vlotte boogie Ain’t Gonna Worry. En dat hoeft deze man niet te doen, zijn naam is allang gevestigd.

Genoeg variatie op deze in de Showplace Studios, Dover, NJ opgenomen album met louter en alleen zelf geschreven materiaal. Materiaal voor liefhebbers van het iets stevigere en betere gitaarwerk.

01 Walking On Hot Stones
02 Don’t Hang Me Out To Dry