Shawn Pittman – Make It Right!

Korte tijd geleden besteden we op bluesnrootscorner aandacht aan de recente release ‘Stompin’ Solo’ van Shawn Pittman, een puik solo album dat een enorm contrast vormt met ‘Make It Right!’ dat Pittman kort daarvoor afleverde op Continental Record Services. Shawn Pittman behoeft dan ook verder geen nadere introductie, daarvoor verwijs ik u naar de bespreking van het akoestisch album ‘Stompin’ Solo’.

In 2019 tourt Shawn door Europa, zijn boekingen worden verzorgt door Lowtone Music, het boekingskantoor van bassist Erkan Özdemir, die dan ook als bassist aan deze tour is verbonden evenals zijn zoon Levent Özdemir, die als drummer fungeert van het trio. Vader en zoon begeleiden vaker tourende Amerikaanse artiesten en als het even kan wordt Erkan’s andere zoon Kenan Özdemir (zang en gitaar) ook betrokken bij deze tours. Een sterk op elkaar ingespeelde ritmetandem, dat een ijzersterke bodem voor Shawn Pittman weet neer te leggen.

Tijdens de tour vind de band tijd om de studio in te duiken. In twee dagen tijd worden in oktober 2019 de opnames van ‘Make It Right!’ in de Heyman Studio in Kopenhagen, Denemarken vastgelegd door studiobaas Christian Heyman Zinckernagel.  De eerste tonen verrassen, stevige op Mississippi Hill Country Blues geschoeide muziek vult de ruimte. De ongepolijste groovende blues die we kennen van de Burnside en de Kimbrough families lijken Shawn hebben geïnspireerd voor de openingstrack ‘Done Tole You So!’ en de titeltrack ‘Make It Right’. Met een vuige uitvoering van Junior Kimbrough’s ‘I Feel Good’, blijkt deze redenering volkomen te kloppen. Dit alles vormt een behoorlijk contrast met het daarop volgend ‘There Will Be A Day’, waarin we weer  Shawn Pittman’s  Lone Star State bluesstijl herkennen en hij er weer driftig op los soleert. Een plan dat hij doortrekt in de slowblues ‘How Long’ en het instrumentaal gespeelde ‘Cold Sweat’, waarin Pittman nogmaals vlamt met vingervlug gitaarspel. Shuffles worden in diverse stijlen gebracht, met veel swing in ‘Woke Up Screaming’ en een heerlijk lome en slepende benadering  in ‘Let It Go’, om vervolgens in ‘I’m Done’ met snedig slidespel weer de masters of de slide te gedenken, in dit geval Hound Dog Taylor, maar vergeet ook Elmore James en J.B. Hutto, om er een paar te noemen niet.

Wederom een schitterend album van Shawn Pittman met veel variatie en waarop de verrassende eerste tracks van het album  een fraai contrast vormen met de Lone Star State bluesstijl tracks waarvan de meesten van ons Shawn Pittman kennen.

01 Done Tole You So!
02 Finger on the Trigger
03 Make It Right!