Shawn Pittman – Stompin’ Solo

De meesten van ons zullen Shawn Pittman kennen van zijn pittig gitaarwerk, dat hij sinds 1997 op cd vast legt. Vooral de cd’s ‘Burnin’ Up’ en ‘Something’s Gotta Give’, die beiden op ‘Cannonball Records’ verschenen zorgden voor redelijke naamsbekendheid in het circuit. Regelmatig verscheen er nieuw werk van Shawn Pittman, veelal in eigen beheer uitgegeven albums, maar ook enkele voor ‘Feelin’ Good Records’ en één voor ‘Delta Groove Music’.

Shawn komt van oorsprong uit Talihina, Oklahoma waar hij al op acht jarige leeftijd piano lessen onderging en niet veel later trok het drumstel van zijn broer zijn belangstelling om vervolgens op veertien jarige leeftijd de gitaar op te pakken. Daar ontstond zijn liefde voor het werk van Lightnin’ Hopkins, Mance Lipscomb, Lil’ Son Jackson, Bukka White, JB Lenoir en ‘Mississippi’ John Hurt.

In het begin van de jaren negentig, wanneer hij zeventien is verhuist Shawn naar Dallas, Texas. Niet zo vreemd dat zijn naam verbonden is aan de ‘Lone Star State’, daar legde Shawn Pittman immers zijn eerste opnames vast. Na zeven jaar in Dallas gewoond te hebben, verhuist hij naar Austin, Texas waar Shawn met Double Trouble, de ritme sectie van Stevie Ray Vaughan zijn derde album ‘Full Circle’ opneemt.

Na een veertien jarig verblijf in Austin besluit hij terug te keren naar zijn geboortestreek en vestigt zich in Broken Arrow, Oklahoma, waar hij weer gaat studeren en een diploma in informatietechnologie haalt. Natuurlijk blijft hij daarnaast onophoudelijk spelen en volgt er met enige regelmaat plaatmateriaal, zoals zijn uitgave ‘Make It Right’, dat vorig jaar april verscheen.  En nog geen jaar later ligt daar Shawn’s solo cd ‘Stompin’ Solo’ waarvoor Continental Record Services eveneens de marketing en distributie verzorgt.

Met dit album grijpt Shawn terug naar zijn jeugd, toen hij gegrepen werd door de magie van het gitaarspel en zijn liefde voor blues van de oude meesters ontstond. Uiteraard speelde de covid-19 pandemie een rol in het besluit om een solo cd op te nemen, deze situatie verschafte Shawn alle tijd om de Teegarden Studio in Tulsa, Oklahoma in te duiken om aldaar ‘Stompin’ Solo’ in te blikken. “Just a man and his guitar” zijn de gedachten die bij mij opduiken na het beluisteren van dit akoestisch album. Recht voor zijn raap country blues, zonder overdubs en andere opsmuk, nee muziek die recht uit het hart komt. Shawn combineert een aantal eigen stukken met het werk van Mance Lipscomb (Mance’s Rock, Spanish Flang Dang), Frankie Lee Sims (Talk Didn’t Do No Good), Lightnin’ Hopkins (Lightnin’s  Stomp), Johnny ‘Guitar’ Watson (Sweet Lovin’ Mamma) en Jimmy Rodgers (That’s Alright). Instrumentaal gespeelde stukken wisselen shuffles, groovy ritmes en authentieke country blues met elkaar af, zodat er veel variatie te bespeuren valt op dit fraaie album.  Op ‘Early In The Mornin’’ laat Shawn ons nog even horen dat het slidespel ook geen onbekend terrein voor hem is.

Kortom, een verrassend album van deze begenadigde bluesman, die we tot nu toe voornamelijk kennen van stevige elektrische gitaarblues en ons middels deze cd laat weten dat hij ook zijn mannetje staat op het akoestische vlak!

Track List:
01 Mance’s Rock
02 Leanin’ Load