Shoji Naito – New Cool Old School

Tekst: Martin vam der Velde

Een van te voren opgesteld plan was er niet, slechts geboekte studiotijd en een lijst muzikanten die aan het project zouden meedoen. Dat is het startpunt van Shoji Naito’s cd project. Shoji Naito werd geboren in Toyota, Japan en verhuisde in 1996 naar Chicago om jazz en klassieke muziek te gaan studeren aan het Columbia College. In 2002 behaalde hij hiervoor zijn Bachelor of Arts Degree. Ondertussen zag hij kans om met een keur aan traditionele bluesmuzikanten te werken. Zo deelde hij het podium met John Primer, Jimmy Burns, Carey Bell, Willie “Big Eyes” Smith, Lurrie Bell en vele anderen. Thuis, in Japan had Shoji zichzelf gitaar, bass en mondharmonica leren spelen en trad hij vanaf zijn 16e professioneel op.

In 2004, sloot Shoji zich aan bij de legendarische Eddy Clearwater Blues Band. Met de band van Eddie Clearwater zag hij kans om wereldwijd te touren en verzorgde hij onder andere optredens in Japan, Brazilie en Europa. Naast zijn werkzaamheden voor Clearwater maakt Shoji deel uit van Morry Sochat & The Special 20s. Samen met Morry won hij in 2013 de Chicago Blues Challenge in de categorie solisten/duo’s. Met Morry Sochat & The Special 20s had hij de cd’s Eatin Dirt en Swingin’Shufflin’ opgenomen maar het was he hoogste tijd om onder eigen naam een cd op de markt te brengen. Hiervoor start hij zijn eigen label Ogden Records op. Ogden refereert naar Ogden Avenue, die begint in het centrum van Chicago en eindigt in Westmont IL, daar waar Muddy Waters ooit woonde.

Shoji Naito had drie dagen studio tijd geboekt om zijn plan te realiseren. Daarnaast stond een enorme lijst aan muzikanten voor hem klaar om het project tot een succes te maken. Zelf speelt Shoji gitaar en mondharmonica op dit album. Slechts op de laatste track neemt hij de vocalen voor zijn rekening. In grote lijnen bestaat zijn ondersteuning uit Eddie Clearwater, Billy Flynn, Gerry Hundt, Harlan Terson, Cicero Adams en Marty Binder op gitaar, bass en mandoline; Rie “Lee” Kanehira, Erwin Helfer en Sumito “Ariyo” Ariyoshi op toetsen; Marty Binder, Mark Fornek en Billy Flynn op drums en voor de vocalen zijn Willie Buck, Katherine Davis, Milwaukee Slim en Eddie Clearwater gestrikt. Grant Kessler ondersteund op harmonica op de laatste track.

Uiteindelijk worden meer dan 40 tracks in een take opgenomen. Shoji had aan een ieder gevraagd om net zo spelen als in de bluesclubs in Chicago, plezier in spelen en een ongedwongen sfeer moesten voorop staan. Een lastige klus om uit al dat materiaal die tracks te selecteren die uiteindelijk de cd halen. Van drie dagen hard werken blijven dan 14 tracks met een totale duur van 58 minuten over, en die zijn zeker de moeite waard. Uiteraard komen bij zo’n productie de nodige bluesklassiekers als Big Boss Man, Sweet Home Chicago, Last Night en Walking By Myself voorbij, maar ik maal er niet om wanneer ze in een dergelijke uitvoering als hier worden gespeeld. Drie instrumentaal gespeelde tracks telt de cd, een heerlijk Latin gespeelde Conga Mambo en Sad Night Owl, origineel van Sonny Thompson en het zelf gecomponeerde Some Old S’cool. Het laatste nummer Money, Marbles and Chalk van James A. Lane heeft Shoji zoals eerder aangegeven zelf ingezongen, ook die rol weet hij prima in te vullen, dat kan hij rustig herhalen op volgende producties.

Het hele album ademt een geweldige authentieke Chicago blues sfeer uit, exact zoals Shoji zich had voorgesteld toen hij aan al zijn gasten had gevraagd om de live sfeer van de bluesclubs mee te nemen naar de studio. Ondertussen is de cd al genomineerd voor een Blues Blast Award, zeer terecht lijkt mij. Er moet dus nog genoeg materiaal op de plank liggen om een tweede cd van deze sessie te kunnen uitbrengen. Ik zou zeggen doe maar een dubbelaar, ik krijg hier nooit genoeg van!!

shoji naito
01. I Got To Go
02. Honey Bee