Siberian Blues Huskies & Jimmie Lawson – Alive In Helsinki

Blues tiert welig in het hoge noorden lijkt het wel en met name in Finland. Gevestigde namen als Tomi Leino, Helge Tallqvist, Ina Forsman, Jo Buddy, Wentus Blues Band en Pepe Ahlqvist touren al jaren met veel succes door heel Europa. Maar ook de in 1994 overleden Amerikaanse bluespianist Eddie Boyd vestigde zich graag in Helsinki, Finland. Vanaf 1970 zou dit het thuisland zijn voor deze legendarische zanger pianist die onder andere de bluesklassiekers Five Long Years, 24 Hours en Third Degree (samen met W. Dixon) schreef. Muziek die ook de muzikanten van de Siberian Blues Huskies heeft aangestoken en invloed heeft gehad op hun muzikale ontwikkeling. Deze Finse band put uit het rijke blues repertoire dat geschreven is in de periode begin jaren vijftiger tot ver in de zeventiger jaren. Naast deze blues klassiekers, die op eigen wijze worden geïnterpreteerd is er veel ruimte voor eigen materiaal. Ieder band lid heeft ruime ervaring opgedaan in het Finse bluescircuit voordat zij elkaars krachten gebundeld hebben in de Siberian Blues Huskies. De band bestaat uit zanger, gitarist en toetsenist Taneli Tuovinen, bassist Petri Loikala, zanger gitarist JK Autio en drummer Kari Haakana maakt dit kwartet compleet. In 2006 verscheen het eerste album van de band, de EP Doggy Style die in 2008 werd opgevolgd door een volledige album Hard Case. Beide cd’s werden goed ontvangen en gaf de band de mogelijkheid om op de betere jazz- en bluesfestivals hun opwachting te maken. Een toevallige ontmoeting met Jimmie ‘Bluesman’ Lawson leidde tot een regelmatige samenwerking. Jimmie Lawson werd geboren in Oklahoma, USA maar groeide op in Los Angeles waar hij in aanraking komt met blues. Zijn repertoire bestaat uit een breed scala aan stijlen, zo put hij met het grootste gemak uit de rijke historie aan rhythm and blues, soul, gospel, rock ‘n roll en jazz tunes, getuige zijn recente cd The Real Deal. Op de onlangs verschenen cd Alive In Helsinki hebben de heren elkaars krachten gebundeld. Wanneer je de cd opzet moet je even aan de sound wennen, waarschijnlijk is het een en ander met minimale middelen opgenomen. Veel informatie hierover vind je niet terug op de hoes, alleen dat het ‘At some filthy joint in Helsinki’ is opgenomen. Voor deze opname beperkt Tuovinen zich tot de toetsten en heeft de band in Yka Putkinen een prima gastgitarist gevonden. Een stel goede muzikanten die over een goede instrument beheersing beschikken en heerlijk soleren. De cd bevat 10 nummers uit het bekende bluessong book, maar krijgen allemaal een eigen interpretatie waardoor ze lekker klinken. Een leuke cd, die voor een fijne herinnering zorgt wanneer je de band live aan het werk hebt gezien.

seberian-blues-huskies
Tracks:
01. Got My Mojo Working